Annons

Verk av skräp så vackra att de tar andan ur en

Hans Andersson, ”Utan titel”, 2018. Blandteknik på papper. Detalj.
Hans Andersson, ”Utan titel”, 2018. Blandteknik på papper. Detalj. Foto: Per-Erik Adamsson

Hans Andersson använder sig av bortkastade och funna material i sin konst. Av kasserat papper bemålat med tippex har han skapat monumentala verk som får Clemens Poellinger att tänka på zen-meditation eller kyrkorum.

Publicerad

De båda största verken i Hans Anderssons stipendieutställning på Konstakademien tar på ett lågintensivt vis sätt andan ur en. På håll skimrar det ena som en mosaik i ockratoner, grått och grönt. Det andra framstår som ett gråvitt silveraktigt flimmer.

Går man närmare blir man varse att det ena verket är ett collage av klippta eller skurna mest triangelformade bemålade pappersbitar. Myriader av dem och samtliga försedda med tunna, tunna blyertsstreck som drar åt olika riktningar. På nära håll skapar detta en dynamik av korsande rörelser, spår av ett maniskt skapande.

Hans Andersson, ”Utan titel”, 2018. Blandteknik på papper. Detalj.

Foto: Per-Erik Adamsson Bild 1 av 4

Hans Andersson, ”Utan titel”, 2018. Blandteknik på papper.

Foto: Per-Erik Adamsson Bild 2 av 4

Hans Andersson, ”Utan titel”, 2018. Blandteknik på papper.

Foto: Hans Andersson Bild 3 av 4

Hans Andersson, Utan titel, 2018. Blandteknik.

Foto: Hans Andersson Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons