Annons

MacbethVerdi blir något extra med Muti på pulten

Riccardo Muti dirigerar Verdi i Konserthuset. Sopranen Vittoria Yeo var en av solisterna i ”Macbeth”.
Riccardo Muti dirigerar Verdi i Konserthuset. Sopranen Vittoria Yeo var en av solisterna i ”Macbeth”. Foto: Jan-Olav Wedin

Det är magnifikt att höra Filharmonikerna komma ut som fullfjädrad teaterorkester. Med Riccardo Muti får alla fraser knivskarpa kanter, skriver Bo Löfvendahl som har lyssnat på konsertversionen av operan ”Macbeth”.

Under strecket
Publicerad

Macbeth är en operathriller där Verdi låter ohämmat maktspel speglas hos den utsatta människan. Med Riccardo Muti som dirigent blir det drama från början till slut, även i en konsertant version. Att han väljer konsertsalen framför operascenen kan man se som ett statement. Den store maestron har ofta uttryckt en milt sagt kritisk syn på dagens operaregi, och i fortsättningen tänker han enbart ägna sig åt opera som konsert, har han sagt.

I Konserthuset fick vi höra ”Macbeth” i Parisversionen från 1865, med lätt surrealistisk balettmusik där häxorna dansar vals – en eftergift åt Parispublikens smak. Men i övrigt är operan starkt präglad av upphovsåret 1847, med ett tydligt patriotiskt uttryck. Körstycket ”Patria oppressa”, ”Förtryckta fosterland”, påminner på många sätt om ”Fångarnas kör” ur den fem år äldre ”Nabucco”.

Annons
Annons
Annons