Annons
X
Annons
X

Vemodigt, vackert och tvåstämmigt

Mamma Andersson briljerar i en konstnärlig dialog med Tal R där båda gjuter nytt liv i romantiska schabloner.

(uppdaterad)
Mamma Andersson, ”Svandamm”, olja och akryl på pannå, 2016.
Mamma Andersson, ”Svandamm”, olja och akryl på pannå, 2016. Foto: Per-Erik Adamsson

Mamma Andersson & Tal R: ”Svanesang”

Genre
Måleri
Var
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12

TOM 23 oktober 2016

De gillar svanar och skelett. När Mamma Andersson och Tal R inleder sitt samtal genom bilder är det klart att de delar förkärleken för vissa motiv.

Hon målar en svandamm med de vita, stora fåglarna, som ofta uppträder i par och i folkmun är den sista varelsen på jorden som vet vad en livslång kärlek är. Han svarar med stiliserade, färgklatschiga bilder med gula, gröna och rosa svanar om natten. En storstad lyser med neonljusen i bakgrunden.

En målning med titeln ”Jag” är i Mamma Anderssons version är liv nedskuret till ett benrangel. Hamlets ödesdigra fråga ekar här benvitt mot den blodrostiga bakgrunden. Tal R kommenterar detta lakoniskt i en svart- vit målning ”Hun tegner skelet” och visar hur en hand skissar på en teckning. En metabild, bild om en bild, en bild i bilden.

Annons
X
Tal R. ”Svaner om natten”, pigment och harlim på duk, 2016.

Det spelar förresten ingen roll vem som säger vad först. Mamma Andersson och Tal R utbyter tankar med varandra genom bilder. Det är inte heller första gången heller som Mamma Andersson spelar i en duett. 2009 kom ”Ödemarkerna” (Wahlström & Widstrand) – en bilderbok för vuxna, där Thomas Tidholms dikter mötte Mamma Anderssons bilder i en vemodig, vacker, tvåstämmig hyllning till det öde landet. Det unika med denna samling var att harmonin mellan ord och bild var närmast perfekt. Inget tog över. Inget levde på bekostnad av det andra.

Mamma Andersson, ”Jag”, olja och akryl, 2016 (till vänster) och Tal R, ”At tegne skelet”, pigment och harlim på duk, 2016 (till höger). Foto: Galleri Magnus Karlsson

Dialogen mellan Tal R och Mamma Andersson började med en e- postväxling. Den fortsatte med att de skickade inspirationsbilder till varandra. Verken som blev resultatet presenteras i en dubbelutställning: på Galleri Bo Bjerregaard i Köpenhamn och på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm. Två skilda konstnärsförmågor sjunger här varsin visa på samma tema, medan de samtidigt tävlar om galleriutrymme. Den visuella upplevelsen är överraskande stor. Det är dock, ärligt talat, huvudsakligen Mamma Anderssons förtjänst. I denna duett framstår hon helt enkelt som den intressantaste målaren. På något sätt är det hon som bestämmer tonläget och spelar första fiolen. Återigen bevisar hon att hon är en utomordentlig tolk av yttre och inre landskap, att hon är trygg med sina rötter och tidigare referenser. I hennes måleri får vemod en kropp och ett landskap består av koagulerade minnen.

Mamma Andersson, ”Svanesång”, olja och akryl på pannå, 2016 Foto: Galleri Magnus Karlsson

Tal R visar i sin tur att han är Tal R. Och det är sannerligen inte lite. I denna dialog handlar det både om influenser och om förmågan att behålla sin egenart. Sedan ett drygt decennium har den dansk-israeliske konstnären skördat framgångar och hittat sin publik på den internationella konstscenen. I den pågående utställningen fortsätter han pendla mellan figurativt måleri och abstrakta mönster som här och var dyker upp i hans bilder. De finns bland annat i den fina ”Profeten fra Louise bro”. Något i verkens komposition och formella uppbyggnad säger att Tal R är lika mycket skulptör och installationskonstnär som målare. Det blir kanske och trots allt ett något orättvist sammanhang för Tal R. De naivistiska dragen och den ibland dekorativa linjen i hans verk klingar stundom som en dissonans mot allvaret i den melankoliska svanesång som är Mamma Anderssons främsta tonart .

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons

    Mamma Andersson, ”Svandamm”, olja och akryl på pannå, 2016.

    Foto: Per-Erik Adamsson Bild 1 av 4

    Tal R. ”Svaner om natten”, pigment och harlim på duk, 2016.

    Bild 2 av 4

    Mamma Andersson, ”Jag”, olja och akryl, 2016 (till vänster) och Tal R, ”At tegne skelet”, pigment och harlim på duk, 2016 (till höger).

    Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 4

    Mamma Andersson, ”Svanesång”, olja och akryl på pannå, 2016

    Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X