Recension

Leendet vid stegens fotVemodig meditation över konstnärskapets villkor

Prosa Henry Miller Leendet vid stegens fot (The Smile at the Foot of the Ladder) Övers och efterord: Reidar Ekner 70 s. Elisabeth Grate Bokförlag

Under strecket
Publicerad
Annons

När Henry Miller i slutet av 1940-talet gav ut en bok med den finurliga titeln ”The Smile at the Foot of the Ladder” hade han redan sina tyngst vägande verk bakom sig – romanerna om Kräftans och Stenbockens vändkretsar, vilka med sin sexuella frispråkighet ända fram till det tidiga 60-talet hindrade deras utgivning i USA. Dessutom hade han spelat upp den första satsen i en intensiv kulturkritik av sitt amerikanska fosterland, formulerad i ”Den luftkonditionerade mardrömmen”.

Den kortroman eller långnovell som fick titeln Leendet vid stegens fot kom lustigt nog till på beställning av den store målaren Fernand Léger, och den var avsedd att fungera som text till en utgåva av fyrtio bilder med clown- och cirkusmotiv, skapade av Léger själv och hans kolleger Miró, Rouault, Chagall, Seurat och ännu några konstnärer. Henry Miller tog tillfället i akt att ge sin text formen av en meditation över konstnärskapets villkor i största allmänhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons