Annons
Krönika

Mikael Mölstad:"Vem vill handla en ostbricka på nätet?"

Vem vill shoppa delikatesser, blommor eller exklusiva kläder över nätet? Inte Mikael Mölstad i alla fall. Och när en välkänd restaurang stänger till förmån för en modebutik är han övertygad: Vissa saker kommer vi alltid att vilja handla i fysiska butiker.

Under strecket
Publicerad

Visst kommer e-handeln att fortsätta att växa rejält ett bra tag till. Jag kan till exempel inte tänka mig någon tjänst som inte fungerar enklare och smidigare på nätet. Och många produkter kommer aldrig att få en chans i en butik igen – i synnerhet det mesta som redan har en digital form som text, bild och ljud.

Men allt annat kommer aldrig att bli en hit i din dator. Vem vill sätta ihop en bukett blommor på nätet med hjälp av bilder? Vem vill plocka ihop en ostbricka med ledning av beskrivningar? Vem vill handla en lyxklänning utan att känna magin i materialet, skönheten i färgerna och upplevelsen i butiken?
Jag kom att tänka på allt detta när jag hörde nyheten om att en känd restaurang i Birger Jarlsgatans hetaste kvarter i Stockholm stänger ner i höst. Varför? Jo, kontraktet har köpts upp av ett par stora modemärken som vill öppna butik – just där. De har betalat svindlande summor bara för att komma över läget.

Inte skulle dessa superproffs när det gäller butiker etablera sig i lilla Stockholm om de trodde att e-handeln skulle ta över. Jag kan bara konstatera att vi får allt fler och alltmer påkostade butiker på denna nivå. En flagship store har blivit ett måste för de som vill synas.
Jag förstår det. En e-handelsbutik någonstans i cyberrymden blir aldrig mer verklighet än innehållet i ett digitalt chips. För att bli filosofisk: Den finns egentligen bara i den sekund du tittar på sidan. Målet med en e-handelsbutik är annars att efterlikna en vanlig butik med olika sortiment och rum, produkter med info och prisskyltar, en kundvagn och en kassa. Du handlar din produkt, går till kassan, betalar och får din leverans.

Annons
Annons

Nu känns det som om e-handelsbutiker tar över ens liv, om man är oförsiktig. Med sina smarta algoritmer och big data vet de allt om dig och dina köpvanor. Inom ramen för det digitala är all information gränslös. Fördelen med e-handel är naturligtvis uppenbar – du sparar tid, det blir något billigare och produkten skickas hem. Men priset för denna bekvämlighet är din identitet.

De fysiska butikerna har allt som krävs för att sätta emot detta. Där e-handeln blir en könlös digital service blir butikerna en del av allt det vi behöver i livet: stimulans och upplevelser. Vi kommer också att bli allt fler som har tid och sätter värde på detta. Pratet om att e-handeln vinner på grund av att vi kommer att ha mindre tid för att handla i riktiga butiker i framtiden, tror jag inte på.

**I stället kommer ** vi att mer och mer uppskatta att känna dofter, smaka på råvaror, känna på material, uppskatta analoga ljud och se produkter i vackert i ljus i tre dimensioner. Och kanske det viktigaste: att få känna ett socialt sammanhang i våra liv.
Vad kan en e-handelsbutik sätta emot det?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons