Annons
X
Annons
X

Vem ska betala?

De flesta bedömare är överens: Den fällande domen mot Pirate Bay kommer inte att stoppa fildelningen. Frågan kvarstår: Hur ska kulturskaparna kunna leva på sitt arbete i den digitala tidsåldern? Här är de hetaste förslagen, en del redan förverkligade, andra bara på idéstadiet.

Foto: SCANPIX

I de sammanflätade turerna kring fildelning, Ipred-lagen och telekomdirektiv finns det gott om lömska lobbyister, klåfingriga politiker och andra fula fiskar. Men bakom debatten ligger, förutom frågan om den ökande regleringen av internet, också en annan grundfråga: Hur ska de som skriver musik, spelar in filmer, skriver böcker och utvecklar dataspel kunna försörja sig på sitt arbete?

Uppenbart är att upphovsrätten som vi känner den i dag har stora problem med att anpassa sig till den digitala verkligheten.

Somliga går så långt som att helt dödförklara den. Artisterna får acceptera att deras inkomster i framtiden kommer från annat än skivförsäljning, exempelvis livespelningar, hävdas det från pirathåll. Det fungerar förstås fint om man heter som Madonna eller Bruce Springsteen. Men för kompositörer som inte själva framför sina låtar och för romanförfattare blir det argumentet mer problematiskt.

Annons
X

Det är värt att än en gång påpeka är att fildelning i sig inte är olagligt. Det är tvärtom en oslagbar teknik för att snabbt distribuera material, det må vara musik, film, ljudböcker, dataspel eller texter. Det som i antipiratlägret ses som problematiskt är när det som fildelas är upphovsrättsligt material, utan tillstånd. Alltså den typ av material som toppar Pirate Bays nedladdningslistor.

Film- och musikindustrin skulle knappast gå med på beskrivningen att de genom rättegången mot Pirate Bay och enskilda fildelare aktivt motarbetar den nya tekniken. I stället bekämpar de sättet den används på. Men det kan diskuteras om skillnaden i praktiken är särskilt stor.

Det är svårt att analysera vad som egentligen händer för den som sitter mitt i ett pågående skede. Kommer man om tjugo år att skratta åt dagens hetsiga diskussioner på samma sätt som vi i dag skrattar åt att Hollywoodbolagen ville förbjuda videon på 1980-talet? Eller kommer den tid vi lever i nu att ses som brytningspunkten då de flesta kreatörer slutligen förlorade möjligheten att försörja sig på sitt arbete, då kulturellt skapande blev en fritidsaktivitet med sänkt konstnärlig kvalitet som följd?

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Svaret på hur framtidens upphovsrätt ser ut finns troligen inte bland exemplen på den här tidningssidan. I takt med att tekniken och konsumenternas beteende utvecklas måste också ersättningsmodellerna göra det. Ju snabbare kulturskaparnas företrädare inser det desto bättre.

    Klicka här för att se några förslag på lösningar av fildelningsproblematiken.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X