Analys

Martin Jönsson:Vem knäcker kostnadskoden?

För de flesta produkter sjunker produktionskostnaden med tiden. En cd-skiva eller ett datachip kostar väsentligt mindre i dag än för tio år sedan. Med tidningar är det tvärtom. De blir bara dyrare att göra. Vilket är ett av de fundamentala problemen bakom dagens kris. Man kan tala länge om behovet av större digitala intäkter, men det är varken problemets kärna eller lösningen på situationen.

Publicerad
Annons

Istället kommer tidningsdrottningen Tina Brown nära den, när hon intervjuas i senaste numret av New York Magazine, med anledning av att hennes Newsweek om en dryg månad kommer ut med sitt sista nummer på papper. ”Är det sant att Newsweek gick med 40 miljoner dollar i förlust?” frågar reportern. ”Det får jag inte avslöja. Men jag kan säga att den kostade 42 miljoner dollar att trycka”.

Så enkel är förstås inte matematiken att tidningen börjar gå med vinst bara för att den slipper tryckfakturan. En hel del betalade ju faktiskt för den på papper - och för att annonsera i den. Men ändå: det går att förstå Browns lockelse att bli helt digital.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons