Annons

Mikael Mölstad:Vem i hela världen ska man lita på?

Under strecket
Publicerad

Finns mitt jobb med att recensera vin och krogar kvar om tio år? Jomenvisst, tänker säkert de flesta av er. Trovärdiga recensioner kommer alltid att behövas. Hur ska man annars veta att något är bra innan man provat själv? Jag är inte lika säker. Allt fler har svårt att skilja mellan redaktionellt och marknadsföring. När de gäller yngre finns fakta. Kunskapscentret Nordicom vid Göteborgs Universitet har nyligen presenterat en undersökning som visar att nio av tio unga vuxna (16-19 år) inte kan skilja nyheter från reklam. Och detta trots att sjuttio procent av dem ansåg att de var duktiga på just detta. Detta förklaras med att de som söker mycket information får bättre självförtroende men sänker samtidigt sin gard för att kunna skilja mellan sakliga och vinklade texter.

Behovet av kunskap kring källkritik är alltså stort. Men samtidigt är jag övertygad om att vi kommer att läsa allt färre recensioner av alla de slag i framtiden. I min värld av viner och restauranger behöver jag bara tänka tillbaka på hur det varit. För några decennier sedan var recensionernas makt hundraprocentig. När det gäller vin köade alla vid Systembolagets portar första måndagen i månaden. Det var då de släppte sina vinnyheter som just hade recenserats här i SvD (bland annat). 

Idag är det ingen som springer benen av sig till sin lokala systembutik. Försäljningen rullar på lugnt och stilla. När det gäller fina viner beställs de alltmer på nätet. Från Systembolaget eller andra vinhandlare. Nya restauranger öppnar inte längre med buller och bång. De drar igång lugnt och försiktigt. Jobbar in konceptet och låter ryktet spridas från mun till mun (eller från smartphone till smartphone).

Annons

Jag tror att i allt detta åsiktskaos kommer vi att vända oss allt mer till varandra. Några vänner har mer koll på vin. Andra mer koll på restauranger.

Idag är också allt fler beroende av tips från källor som Facebook och Instagram. Indirekt via vänner eller direkt till dig tack vare en fiffig algoritm. Samtidigt konstaterar jag att det totala antalet recensioner kring mat och vin ökar lavinartat. Tusentals känner sig utvalda att tipsa om krogar och viner i gratismedia, bloggar och i instagramflöden. Och alla är vi våra egna recensenter på Tripadvisor och bokningssajter där vi ombeds ge stjärnor till olika upplevelser. Som uppslagsbok på nätet kommer dessa sajter att fortsätta att frodas. Men kommer vi lita på vad de tycker? Knappast, när allt under fem stjärnor är misstänkt dåligt.

Frågan är: vem i hela världen ska man lita på? Vem kommer bestämma vilket vin du ska dricka eller vilken krog du ska gå på i framtiden? Jag tror att i allt detta åsiktskaos kommer vi att vända oss allt mer till varandra. Några vänner har mer koll på vin. Andra mer koll på restauranger. Du följer dem på sociala medier om ni inte träffas regelbundet.

Blir jag som recensent i media överflödig? Nja, inte riktigt. Men vikten av de jag gör blir allt svårare att bedöma. Jag tror nämligen att jag kommer vara en del i en näringskedja där tips och recensioner sipprar ner genom sociala medier och via mun till mun även hamnar hos dina vänner. Har de inte själva druckit vinet eller varit på krogen kommer de ändå glatt att vidarebefordra tipset till dig. I framtiden kommer alla vilja ha koll.

Med denna organiska spridning kommer äkta att vinna över köpt. Och därmed kommer även dagens unga vuxna vara på säkra sidan.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons