Annons

KanataVem har rätt att gestalta urfolkets trauma?

Martial Jacques och Dominique Jambert i ”Kanata –  la controverse” på Théâtre du Soleil i samarbete med Robert Lepage.
Martial Jacques och Dominique Jambert i ”Kanata – la controverse” på Théâtre du Soleil i samarbete med Robert Lepage. Foto: Michèle Laurent

Regissören Robert Lepage och franska Théâtre du Soleil har med projektet ”Kanata” anklagats för kulturell appropriering av Kanadas urbefolkning. Verket har nu haft urpremiär i Paris och fördjupar den kontroversiella identitetsdebatten.

Publicerad

Mitt i ”Kanata” visas ett videodokument med en First Nations-kvinna, alltså från Kanadas urbefolkning. Hon berättar hur hon och andra barn i hennes folk tvångsseparerades från sina familjer och sattes i katolska internat. Barnen fick aga om de talade sina egna språk, då det var ”djävulsbabbel”. De pådyvlades en främmande kultur av kristna begrepp. Men, säger kvinnan, vi tror inte på helvetet, djävulen eller halloween. I urbefolkningens animistiska metafysiska värld finns inte ord för det.

Med sitt nya verk ”Kanata”, uppsatt med det legendariska franska kollektivet Théâtre du Soleil, vill den hyllade kanadensiske scenkonstnären Robert Lepage belysa hur historien av övergrepp mot First Nations-folken än i dag påverkar samhället. I den första delen, ”La controverse”, skildrar han svårigheterna att alls berätta historien. Och själva uppsättningen drabbades i somras av samma problematik, då den i Montreal stoppades av aktivister från urbefolkningen. Lepage anklagades för kulturell appropriering, då ensemblen saknar skådespelare från deras folk.

Nirupama Nityanandan (i mitten) under repetitionerna av ”Kanata – la controverse” på Théâtre du Soleil i samarbete med Robert Lepage.

Foto: Michèle Laurent Bild 1 av 2

Shaghayegh Beheshti, Shafiq Kohi och Vincent Mangado under repetitionerna av ”Kanata” på Théâtre du Soleil i samarbete med Robert Lepage.

Foto: Michèle Laurent Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons