Annons

Vem bestämmer över konsthistorien

Inflytelserika konsttidskriften Artforums decembernummer är fyllt av topplistor sammanställda av konstvärldens potentater.
Inflytelserika konsttidskriften Artforums decembernummer är fyllt av topplistor sammanställda av konstvärldens potentater. Foto: Artforum

Konsthistorieskrivningen är resultatet av en kraftmätning mellan konstnärer, historiker, kritiker, curatorer samt - inte minst, och allt betydelsefullare - konstsamlare.

Publicerad

Ägnar några timmar av julledigheten åt att bläddra i Artforums decembernummer, där olika potentater presenterar sina favoritutställningar 2016. Hos de amerikanska skribenterna dominerar USA, i synnerhet New York, vilket inte är så konstigt eftersom det är där tidskriften har sitt säte. Men de icke-amerikanska skribenterna imponerar med sin resevilja. Nästan ingen av dem listar fler än två utställningar i samma stad, ens i samma land. Moderna Museets chef Daniel Birnbaum har en tio-i- topplista med utställningar i London, New York (två), Berlin, Paris, Zürich, Washington, Dijon, München och Karlsruhe. Nio städer i fem länder.

Artforums jetset reser både vidsträckt (mest i Väst) och målmedvetet. Det ger en känsla av att vi presenteras för årets verkligt viktiga utställningar. Vad betyder det för kommande historieskrivning? Kommer Artforums urval bidra till att just dessa utställningar och konstnärskap lever kvar i historieböckerna?

Julia Stoschek Collection visar utställningar i Düsseldorf och Berlin. ”Jaguars and electric eels” öppnar 5 februari i lokalen på Leipziger Strasse i Berlin.

Foto: Julia Stoschek Collection Bild 1 av 2

Hito Steyerl, ”How not to be seen, A fucking didactic Educational, 2013, visas i utställningen ”The new human på Moderna museet.

Foto: Moderna museet Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons