Guy Dammann:Vem är jag som går på opera i kväll?

Guy Dammann
Drottningholms slottsteater är världens bäst bevarade 1700-talsteater, med ett maskineri som möjliggör dekorväxlingar inför öppenridå.
Drottningholms slottsteater är världens bäst bevarade 1700-talsteater, med ett maskineri som möjliggör dekorväxlingar inför öppenridå. Foto: Tove Falk Olsson

I kväll är det äntligen premiär för Händels opera ”Agrippina” på Drottningholms slottsteater. Men vad innebär det för individen att ”öppna upp” igen efter ett och ett halvt år bakom kulisserna?

Under strecket
Publicerad
 Ann Hallenberg i titelrollen Agrippina.

Ann Hallenberg i titelrollen Agrippina.

Foto: Markus Gårder
Annons

Att bevista operan är i sig inget konstigt för någon som sedan många år varit verksam som operakritiker. Men det har gått ett och ett halvt år sedan jag besökte ett operahus senast. Likt de flesta andra är jag inte längre riktigt van vid att vara bland folk. Som så många andra har jag under denna tid mest hållit mig på hemmaplan och koncentrerat mig på de arbetsuppgifter som gått att upprätthålla när samhället varit mer eller mindre nedstängt. Som operakritiker har jag gått miste om mycket av det som gör mig till den jag är.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons