Annons

Vem är det som har kolonial blick egentligen?

Utställningen ”Secret love”, om homosexualitet i Kina, visades på Östasiatiska 2012. Ola Wong har i en tidigare text lyft fram utställningen som ett positivt exempel, där hbtq-konstnärer och kineser behandlades med respekt – och inte som rekvisita för svensk uppfostran, vilket han oroar sig för att Statens museer för världskultur ägnar sig åt i allt större utsträckning.
Utställningen ”Secret love”, om homosexualitet i Kina, visades på Östasiatiska 2012. Ola Wong har i en tidigare text lyft fram utställningen som ett positivt exempel, där hbtq-konstnärer och kineser behandlades med respekt – och inte som rekvisita för svensk uppfostran, vilket han oroar sig för att Statens museer för världskultur ägnar sig åt i allt större utsträckning. Foto: Karl Zetterström/Östasiatiska Museet

Det är inget fel på normkritik eller postkolonialism som förklaringsverktyg. Problemet är att de har höjts upp till oantastlig religion, skriver SvD:s Ola Wong i ett svar till kulturminister Alice Bah Kuhnke och andra debattörer.

Under strecket
Publicerad

De här dagarna har jag känt mig lite som pojken i sagan, han som upptäckte att kejsaren var naken. Jag har ägnat över tio år åt att rapportera om mänskliga rättigheter och censur i Kina. Så kommer jag tillbaka till Sverige och ser att statliga museer används för att sprida propaganda. Det är inte okej, särskilt inte i en demokrati. Självklart skriver jag om det.

Varför blir det så chockartad reaktion när jag gör det?

Annons
Annons
Annons