Annons

Ica-chefen: Då kan vegobiffen gå om köttet

Per Strömberg, vd för Ica-gruppen.
Per Strömberg, vd för Ica-gruppen. Foto: Claudio Bresciani/ TT, Jurek Holzer

Svenskt närproducerat kött är inte längre den stora trenden – Ica, Axfood och Coop satsar i stället stort på vegetariska alternativ. Men matjättarna är oense om var vegobiffen bäst placeras.

Under strecket
Publicerad

Kunderna efterfrågar allt mer vegetarisk mat enligt Ica-gruppens chef Per Strömberg

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 4

Länge har närproducerat kött varit en trend hos konsumenterna, men nu efterfrågar allt fler vegetariska alternativ.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 4

Konceptet ”Variera med vego” har ökat försäljningen av vegetariska varor med 40 procent enligt Axfoods Klas Balkow.

Foto: Veronica Johansson Bild 3 av 4

Per Strömberg, vd Ica-gruppen

Foto: Claudio Bresciani Bild 4 av 4

Burgare av ärtprotein som ser ut att blöda köttsaft och sojakorv som lika gärna skulle kunna vara en helt vanlig grillkorv.

– Min uppfattning är att våra kunder i dag är betydligt mer initierade och medvetna inför de klimatutmaningar vi står inför – där maten spelar en stor roll, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Annons
Annons
Annons