Ica-chefen: Då kan vegobiffen gå om köttet

Per Strömberg, vd för Ica-gruppen.
Per Strömberg, vd för Ica-gruppen. Foto: Claudio Bresciani/ TT, Jurek Holzer

Svenskt närproducerat kött är inte längre den stora trenden – Ica, Axfood och Coop satsar i stället stort på vegetariska alternativ. Men matjättarna är oense om var vegobiffen bäst placeras.

Under strecket
Publicerad
Kunderna efterfrågar allt mer vegetarisk mat enligt Ica-gruppens chef Per Strömberg

Kunderna efterfrågar allt mer vegetarisk mat enligt Ica-gruppens chef Per Strömberg

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Länge har närproducerat kött varit en trend hos konsumenterna, men nu efterfrågar allt fler vegetariska alternativ.

Länge har närproducerat kött varit en trend hos konsumenterna, men nu efterfrågar allt fler vegetariska alternativ.

Foto: Tomas Oneborg
Konceptet ”Variera med vego” har ökat försäljningen av vegetariska varor med 40 procent enligt Axfoods Klas Balkow.

Konceptet ”Variera med vego” har ökat försäljningen av vegetariska varor med 40 procent enligt Axfoods Klas Balkow.

Foto: Veronica Johansson
Per Strömberg, vd Ica-gruppen

Per Strömberg, vd Ica-gruppen

Foto: Claudio Bresciani
Annons

Burgare av ärtprotein som ser ut att blöda köttsaft och sojakorv som lika gärna skulle kunna vara en helt vanlig grillkorv.

– Min uppfattning är att våra kunder i dag är betydligt mer initierade och medvetna inför de klimatutmaningar vi står inför – där maten spelar en stor roll, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons