Hela denna artikel är en annons

Vd:n: ”Hållbarhet är mycket mer än utsläpp”

Johan Jemdahl, vd på Greencarrier.
Johan Jemdahl, vd på Greencarrier.

Alla företag arbetar på något sätt med hållbarhet. Greencarrier, som är ett av Nordens största privatägda logistikföretag, har sitt eget sätt att bli hållbarare. Ambitionen är att alltid erbjuda kunderna ett grönare alternativ än de frågar efter.

– Det kan vi göra tack vare att vi är snabbfotade och innovativa, men framförallt nyfikna, säger Johan Jemdahl, vd på Greencarrier.

Greencarrier är ett av Nordens största privatägda logistikföretag med huvudkontor i Göteborg. Bolaget har ett utpräglat hållbarhetsarbete som genomsyrar hela verksamheten.

– Transportbranschen i sig är en utsläppare, men på något sätt behöver värdekedjor knytas samman och allt vi förbrukar är inte digitala produkter. Därför är vår ambition att alltid erbjuda kunderna ett grönare alternativ än de frågar efter. Det kan vi göra tack vare att vi är snabbfotade och innovativa, men framförallt nyfikna, säger Johan Jemdahl, vd på Greencarrier.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Greencarrier här!greencarrier.com

Han fortsätter:

– Vår inställning är att alltid ta in kundens perspektiv och i det utifrån-och-in-förhållningssättet kombinera kundanpassade lösningar, insiktsskapande lösningar, långsiktiga relationer och en grön agenda.

Gjorde oväntat drag

Hållbarhetstänket och visionen genomsyrar allt Greencarrier gör: vilka leverantörer man samverkar med, vilka typer av individer man vill attrahera och hur man arbetar internt på de dryga 40 kontoren.

– Vi tror mycket på vikten av värderings- och kulturdrivna organisationer och lägger mycket kraft på att vara hållbart företag där våra medarbetare känner förtroende, delaktighet och syfte. Vill man ha nöjda kunder, börjar det med att ha nöjda medarbetare, säger Johan Jemdahl.

Förra året gjorde Greencarrier ett oväntat drag, då de tog på sig både det finansiella och operativa ansvaret för Ostindiefararen Götheborg. Fartyget är en replik av den ostindiefarare med samma namn som förliste år 1745. Repliken är byggd enligt det hantverkskunnande och material som då fanns.

– Fartyget låg i vila under ett par år, så vi förvärvade det operativa bolaget och har sedan dess jobbat med att sätta ostindiefararen i seglingsbart skick. I sommar är det dags för en Sverige-tour med koppling till FN:s globala mål nummer 14 ”Hav och marina resurser”, säger Johan Jemdahl.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Greencarrier här!greencarrier.com

Ambition att segla till Kina

Rena hav och rena vatten är något Greencarrier känner starkt för.

– Vi har stor tilltro till att vattenvägarna kan och bör användas mer för transporter. Vi på Greencarrier har en tagline som har följt oss länge – Yes, it’s possible! – och den sammanfattar vår verksamhet väldigt väl. Vi ser lösningar istället för hinder och vi ryggar inte för en utmaning. Därför var det självklart att vi skulle oss an det här fartyget under en period.

Ostindiefararen kommer göra ett femtontal stopp till sommaren, bland annat i Visby under Almedalsveckan och nedanför Kungliga slottet i Stockholm i samband med nationaldagen.

– Ambitionen är sedan att 2021 segla till Kina, men dit återstår ännu mycket förberedelser och planering. Fokus nu är på 2020 och sommarens tour, avslutar Johan Jemdahl.

Annons
Annons
Annons