Annons

Växande träningstrend: ”Stor viktminskning”

En del av tjusningen med vandring är att den ger träning samtidigt som du upplever naturen eller en ny stad.
En del av tjusningen med vandring är att den ger träning samtidigt som du upplever naturen eller en ny stad. Foto: Gorm Kallestad/TT

Förbättrad hälsa, viktnedgång och minskad stress. Vandringens hälsoeffekter är många – även för den som redan tränar hårt. Det menar idrottsfysiologen Mikael Mattsson, som själv använder vandring som uppladdning inför tuffa tävlingar.

Under strecket
Publicerad

Enligt Mikael Mattsson får vi effekter för blodtryck, blodfetter och hjärtat redan vid vanliga promenader.

Foto: Tomas Oneborg

Mikael Mattsson är doktor i medicinsk vetenskap vid KI och forskare vid RISE, SVEXA och Stanford.

Foto: Privat

Jobbmöten kan med fördel förläggas till skogen.

Foto: Terje Pedersen/TT

Vandring är en träningsform som passar de flesta – från nybörjarmotionären till elitidrottaren. Det säger Mikael Mattsson, som är doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet och forskare vid RISE, SVEXA och Stanford.

Det är också en träningsform som blir alltmer populär, vilket Mikael Mattsson tror har flera orsaker.

Annons
Annons
Annons