Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Ett lejon i den textila konsten Väv får liv av Kauppis fina känsla för färg

Ett lejon i den textila konsten

Genre
Måleri
Var
Bror Hjorths hus, Norbyvägen 26, Uppsala

Tom 25 januari

En liten men innehållsrik retrospektiv utställning över textilkonstnären Sten Kauppi visas på Bror Hjorths hus i Uppsala. Museet som en gång var Bror Hjorths hem har en fantastisk atmosfär, genomsyrad av färg och form. Hemkänslan är bevarad i de rum som används för att visa Bror Hjorths verk, det står kvar småsaker bland konstverken i ateljén, och barnverksamheten försiggår i den lilla villakällaren. Huset har bara byggts till mycket sparsamt för att ge plats åt tillfälliga utställningar. Det är en utmanande lokal att ställa ut i, för styrkan och intensiteten i Bror Hjorths verk är svår att konkurrera med, men samtidigt är museet intimt och generöst välkomnande.

Och Kauppis konst finner sig väl tillrätta här med sin rika variation av uttryck och tekniker. Bäst är de expressionistiska verken. Med garn och tygstycken uppnår Kauppi måleriska effekter i otyglade textila explosioner där trådarna till synes far över bildytorna med en närmast barnslig styrka, på samma gång mjukt och mycket kraftfullt. Andra verk är vävda och broderade i mer traditionella manér och blir därför mer strikta, men aldrig tråkiga eller distanserade.

Kauppi var även en god målare. Ett fint litet självporträtt i krita från 1947 finns med, och även en gobeläng som han vävde upp efter den mer än tre decennier senare. Kritteckningens informella karaktär, känsligt inramad i en sönderälskad sammetsram kontrasterar mot gobelängens elegans och stramhet, men även väven får liv av Kauppis fina färgkänsla. Att jämföra de båda ger en bild av de olika mediernas grundvillkor – textil kräver ofta mycket tid medan målarens färger tillåter snabb spontanitet. Sten Kauppis konstnärskap rymmer båda dessa egenskaper.

Annons
X

Utställningens smycke är det ljuvliga lilla broderiet
Drottning Kristina prytt med pärlor och guldtråd. Det kan kännas inspirerat av Hilding Linnqvists tidiga verk, och lär vara Kauppis allra första textilkonstverk, gjort redan under krigsåren på 1940-talet. Tanken svindlar – att kunna vara så känslig redan i starten av en konstnärsbana.

Kauppi gjorde många kyrkliga textilier. Märklig är utställningens rosa mässhake prydd med ett gyllene kors. Runt korsmitten har Kauppi broderat och applicerat tygbitar i klara blå, röda och gula färger. Han var från norra Sverige, och kanske är det så att han låtit den traditionella samiska klädedräktens färger smyga sig in i prästklädnaden. Vilken skönt upprorisk gest att låta den länge undertryckta minoritetskulturens färgspråk pryda ett av kyrkans allra heligaste föremål – och så vackert.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X