Carin Ellberg, ”Stenarna har långa trådar”Vattenväsen nära besläktade med surrealismen

Carin Ellberg, ”Stenarna har långa trådar”, installationsvy på Andréhn Schiptjenko.
Carin Ellberg, ”Stenarna har långa trådar”, installationsvy på Andréhn Schiptjenko. Foto: Jean-Baptiste Béranger

I Carin Ellbergs nya utställning blir det tydligt hur suverän hon är på att koppla samman väsensskilda element till helheter som tycks helt självklara.

Under strecket
Publicerad
Carin Ellberg, ”Närvaro”, 2021. Rundjärn och handblåst glas.

Carin Ellberg, ”Närvaro”, 2021. Rundjärn och handblåst glas.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Carin Ellberg, ”Annan kropp, strand och hav”, 2019. Akvarell på papper.

Carin Ellberg, ”Annan kropp, strand och hav”, 2019. Akvarell på papper.

Foto: Per-Erik Adamsson
Carin Ellberg, ”Leker”, 2020. Akvarell och tusch på papper.

Carin Ellberg, ”Leker”, 2020. Akvarell och tusch på papper.

Foto: Per-Erik Adamsson
Carin Ellberg, ”Guldsvans”, 2021. Rundjärn, mässing, sten.

Carin Ellberg, ”Guldsvans”, 2021. Rundjärn, mässing, sten.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Annons

”Stenarna har långa trådar” kallar Carin Ellberg sin senaste utställning på Andréhn-Schiptjenko. Det kan förefalla vara ett märkligt påstående, men för den som följt Ellbergs konstnärskap är det helt rimligt.

Ellberg arbetar gärna med trådliknande konstruktioner och figurer. Här möter vi smäckra skulpturer uppbyggda av tunna järnstänger som böjts till att nästan bli organiska, slingrande nätverk av nylonstrumpor och sviter där målningar binds samman av trådar. Dessutom är Ellberg en mästare på att kombinera till synes väsensskilda element till självklara enheter. Här är hon nära befryndad med surrealismen.

Annons
Annons
Annons