X
Annons
X
Kommentar

Linda Bakkman: Vattenmelon inte sämst – så nyttiga är våra frukter

Rädslan för frukt som sockerkälla är överdriven. Ät gärna 2–3 om dagen, helst ekologiska – och variera. Här listar vi näringsinnehållet i tio av våra vanligaste frukter.

Läs mer om Näringsfysiologen
Välj inte alltid vattenmelon eller banan eller kiwi – variera, råder SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman: ”Genom en smoothie eller fruktsallad får du i dig ett brett spektra av näringsämnen.”
Välj inte alltid vattenmelon eller banan eller kiwi – variera, råder SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman: ”Genom en smoothie eller fruktsallad får du i dig ett brett spektra av näringsämnen.” Foto: Alamy/IBL

Svenskarna äter allt mer frukt. 1980–2016 ökade fruktkonsumtionen (mätt som konsumtionsstatistik) med 26 procent och ligger i dag på 105 kg per person och år. Vilken frukt har då den största åtgången?

Välj inte alltid vattenmelon eller banan eller kiwi – variera, råder SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman: ”Genom en smoothie eller fruktsallad får du i dig ett brett spektra av näringsämnen.”

Foto: Alamy/IBL Bild 1 av 7
Foto: Kevin Mayer/IBL Bild 2 av 7

Apelsiner, mango och kiwi innehåller mycket folsyra, vitamin B-9.

Foto: Laila Stern/IBL Bild 3 av 7

Vattenmelon, biten längst till vänster, är långt ifrån meningslös.

Foto: Shutterstock/IBL Bild 4 av 7

2–3 frukter om dagen är bra både för barn och vuxna.

Foto: Alamy/IBL Bild 5 av 7

Vindruvor hör till frukterna som höjer blodsockret snabbare.

Foto: Karl Andrén/IBL Bild 6 av 7

Grafik: Thomas Molén

Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X