Vätgasdrivna Mirai vinner på räckvidd

Toyota Mirai drivs av vätgas. I Sverige finns det bara fyra vätgasstationer, Arlanda utanför Stockholm, Sandviken, Mariestad och Umeå. Mirai går inte att köpas i Sverige, om man inte är väldigt hängiven vätgasbilar, då kan Toyota i Sverige hjälpa till.
Toyota Mirai drivs av vätgas. I Sverige finns det bara fyra vätgasstationer, Arlanda utanför Stockholm, Sandviken, Mariestad och Umeå. Mirai går inte att köpas i Sverige, om man inte är väldigt hängiven vätgasbilar, då kan Toyota i Sverige hjälpa till. Foto: Pontus Lundahl/TT

När de flesta biltillverkarna ställer om till rena batteribilar fortsätter Toyota att utveckla vätgasdrivna elbilar. De tror på tekniken så pass mycket att de just nu även bygger en hel stad som ska drivas på vätgas. Vi provkör nya Mirai på svenska vägar. Det blir en smidig färd, men det är tur att vi inte behöver tanka.

Under strecket
Publicerad
Det är inte svårt att tanka en vätgasbil, det pyser till lite när man knäpper fast munstycket.

Det är inte svårt att tanka en vätgasbil, det pyser till lite när man knäpper fast munstycket.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Sober och snygg förarmiljö med många knappar och inställningsmöjligheter – testförbrukningen under vår förhållandevis aktiva körning hamnade på närmare 2 kilo per 100 kilometer.

Sober och snygg förarmiljö med många knappar och inställningsmöjligheter – testförbrukningen under vår förhållandevis aktiva körning hamnade på närmare 2 kilo per 100 kilometer.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Toyota tror på bränsleceller och räknar med att tillverka 3 000 bränslecellsbilar i år.

Toyota tror på bränsleceller och räknar med att tillverka 3 000 bränslecellsbilar i år.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Bränsleceller omvandlar vätgas till elektricitet och utsläppen som bildas är rent vatten.

Bränsleceller omvandlar vätgas till elektricitet och utsläppen som bildas är rent vatten.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla
Foto: Tesla
Annons

Mirai är också en elbil, men den drivs av vätgas. Under motorhuven sitter en bränslestank som är lika stor som en flyttkartong, den väger 52 kilo. Här omvandlas gasen som består av syre och väte till elektricitet som driver bilen, och ut genom avgasröret kommer restprodukten: Helt vanligt vatten som släpps ut automatiskt under färd. Systemet kan också kopplas ihop med navigationen för att undvika att bilen ”lättar på trycket” vid olämpliga situationer. Bredvid ratten finns även en knapp för detta märkt H2O. Många är de motorjournalister som har illustrerat detta genom att ta sig en klunk efter avslutad färd.

Den första generationen Mirai kom till Sverige 2015. Totalt registrerades 14 bilar här – i världen rullar 10 000 bilar. Formerna var omdiskuterade. Milt uttryckt vann den inga skönhetstävlingar, men å andra sidan har Toyota Prius succé inte hindrats av dess yttre. Nej, vätgasbilarna har helt andra utmaningar. Även om tekniken inte är ny (Toyota började utveckla vätgasdrivna bränslecellsfordon 1992) är bilen fortfarande dyr, motsvarande nära 700 000 svenska kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons