X
Annons
X
Analys

Jonas Fröberg: Vätgas eller el står skrivet i stjärnorna

Bränslecellsbilar är modeordet för dagen i bilvärlden. Bilföretagen slåss om att framstå som bränslecellskramare. Men är inte elbilar bättre? Och var ska man tanka vätgas?

Både bränslecellsbilar och elbilar sägs vara framtiden. De båda teknikerna är glödheta när bilfabrikanterna väljer helt olika spår – Toyota svänger in på bränslecellsvägen och väljer aktivt bort elbilsutveckling, medan exempelvis Tesla enbart satsar på elbilar.

Men först reder vi ut skillnaden. I rena elbilar drivs en elmotor av ett batteri. Bränslecellsbilarna har också en elmotor men den tankas med vätgas som omvandlas till el på kemisk väg i en så kallad bränslecell. Just den tanken har fått kinder att blossa under många år. Men bränslecellskritiker har pekat på att det krävs tre till fem gånger mer energi att framställa vätgas jämfört med elen till ett batteri till en elbil.

Toyota har börjat rulla ut sin bränslecellsbil Mirai.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 3

Bränslecellsbil på prov i form av Audi A7 redo att rulla runt i downtown Los Angeles.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 3

Ulrich Hackenberg och Heinz-Jakob Neußer, VW-koncernen, talar bränsleceller i Los Angeles.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X