X
Annons
X
Recension

Rhenguldet Våt opera värd en omväg

Cornelia Beskow, Beatrice Orler och Vivianne Holmberg som vattennymfer. Foto: MARKUS GÅRDER

Siljansbygden skapades en gång av en jättelik meteorit, som totalt förvandlade traktens geologi. Och när Margareta Dellefors gjorde en operaarena av Dalhallas jättekrater förändrades det kulturella landskapet i Dalarna för all framtid. De senaste åren har dock operaverksamheten i Dalhalla legat för fäfot medan nöjesproduktionen frodats och stora ekonomiska förvandlingar ägt rum. Senaste regelrätta operaproduktionen på Dalhalla var ”Trollflöjten” 2009, då scenen fick ett nytt tak som tyvärr har försämrat operaakustiken men också ger möjligheter till nya scenlösningar.

Nu har det företagsamma paret Göran Eliasson och Anna Larsson, som också driver egen konsertlada i Mora samt en artistagentur, tagit över operadriften och satsar dödsföraktande på två föreställningar av Wagners "Rhenguldet". Med tanke på det hot som faktiskt vilar över operans framtid i Dalhalla är det roligt att kunna konstatera att årets uppsättning är värd en omväg.

Cornelia Beskow, Beatrice Orler och Vivianne Holmberg som vattennymfer.

Foto: MARKUS GÅRDER Bild 1 av 3

Alberichs små slavar spelas av barn.

Foto: MARKUS GÅRDER Bild 2 av 3

Michael Schmilberger och Johan Schinkler.

Foto: MARKUS GÅRDER Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X