X
Annons
X

Väst ger inte upp kampen om spårpengar

Trafikverket prioriterade ned förslaget om snabbtåg mellan Göteborg och Borås till en reviderad nationell transportplan. Lokala politiker och näringslivet kraftsamlar nu för att förslaget ska ändras.

Av SvD

Över 700 miljarder kronor ska de kommande åren fördelas i olika infrastruktursatsningar runtom i landet. I slutet av september presenterade Trafikverket sitt förslag på hur järnvägssatsningarna ska se ut, och Ostlänken, Linköping –Stockholm, och sträckan Hässleholm – Lund kom på första plats.

Därefter ska Göteborg – Borås påbörjas, enligt förslaget. I praktiken innebär det att snabbspår Göteborg – Borås är färdigt om ungefär 30 år, och mellan Göteborg och Jönköping om cirka 50 år.

– Det är väl ett understatement att säga att vi inte är nöjda med Trafikverkets tjänstemannaförslag. Vi betraktar det just som ett tjänstemannaförslag som nu ska ändras, säger Birgitta Losman (MP), ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götaland, till Göteborgdirekt.

Annons
X

– Vi kritiserar inte järnvägssatsningar i andra delar av Sverige. Vi vill bygga om hela Sverige även om vi är regionföreträdare för Västsverige. Det är därför vi förordar en tillkommande finansiering på samma sätt som man gör i många andra länder vid den här typen av projekt, fortsätter hon.

Regionen har inte gett upp kampen om spårpengarna goteborgdirekt.se

Läs även

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X