Annons

Vassa ordvitsar och ytlig cynism

Oscar Wildes viktorianska salongskomedi ”The importance of being Earnest” (1895) har en helfnoskig handling. Även om det går att se nutida drag i rollernas monumentala självupptagenhet, identitetslekar och ytliga cynism under alla snurriga förvecklingar.

Under strecket
Publicerad

Det är kaxigt av Vadstena-Akademien att satsa på en nyskriven opera baserad på Wildes pjäs, som fullständigt bygger på den kvicka, spirituella dialogen med dubbeltydigheter, vassa ordvitsar och snärtiga aforismer.

Scenografen Marika Feinsilber har skapat en fyndig scenografi, där blommönstrade tapeter i första aktens fashionabla Londonvåning förvandlas till andra aktens trädgård. Kostymerna harmonierar med miljön och signalerar sent 1800-tal i den brittiska aristokratin. Engelske regissören William Relton kan sin Wilde och har lyckosamt bantat och bearbetat originaldramat. Man sjunger på engelska, med svensk översättning på textmaskinen. Tonsättaren B Tommy Andersson, vars opera ”William” blev en stor framgång i Vadstena 2006, har insett att här måste musiken följa språkmelodin och texten ovillkorligen höras. Till de snabba, vokala replikväxlingarna har han komponerat en sofistikerad, musikalisk undertext med accenter som skiljetecken, drivande puls, tidsfärg, exakt timing och få men viktiga vilopunkter. Sångarna textar med lustfylld energi. Orkestern är också med på noterna.

Annons
Annons
Annons