Annons

Varumärkets värde ligger i förtroendet

Adbusters lanserar nu ett ”antivarumärke” – the blackspot sneaker. Men kan konsumenten lita på att de står för ett bättre företagande än Nike? Om de väljer att inte skydda sitt varumärke, finns det ingen anledning att känna större förtroende för dem än storföretagen.

Publicerad

Under stridsropet Rethink the cool! lanserar den antikommersialistiska organisationen, tidningen och internetsajten Adbusters sitt senaste vapen i kampen mot kungen av varumärken, Nike, vars logga – ”the swoosh” – i mångas ögon kommit att stå som en sinnebild för girighet och hänsynslöst utnyttjande av billig arbetskraft i svältlönefabriker i tredje världen.

Vapnet heter ”Blackspot sneaker”, den logga-fria sportskon, ”the unswoosher”. Skon som enligt förhandsreklamen designats i ett enda syfte: att ge Nikes VD Phil Knight en rejäl spark i baken.

Annons
Annons
Annons