Annons

Sara Kristoffersson:Varumärkets magi intar våra sinnen

PÅVERKAN Förenklade, laddade, igenkännbara. Vissa symboler känns igen över hela världen. Logotyperna har blivit mäktigare än varan de marknadsför och har en lika självklar som kontroversiell plats i vår vardag.

Uppdaterad
Publicerad

Åh!, utbrister Denise Baudu hänfört i Émile Zolas roman ”Damernas paradis” från 1883, när hon hamnar framför ett skyltfönster i hörnet av Rue de la Michodiére och Rue Neuve-Saint- Augustin. I forskningen om den konsumtionskultur som växte fram under andra hälften av 1800-talet refereras det flitigt till denna roman om ett fiktivt varuhus i Paris. De nya varorna lockade och väckte begär. Numera har logotyper en minst lika stor dragningskraft som varor. Många välkända tillverkare framställer inte ens sina produkter utan står bara för märket.

Att produkter köps för att komma åt varumärkets åtråvärda egenskaper snarare än varan i sig framkom med all tydlighet i modeskaparen John Gallianos kollektion ”Logo-A-Gogo” för Christian Dior 1999 där modehusets logotyp från 1950- talet – som tidigare varit begränsad till handväskor och accessoarer – spred sig som en löpeld på jackor, kjolar och stövlar. Mönster i form av logotyper blev snabbt en trend som döptes till ”logomania”. Det var dock mer än en fånig modefluga: fenomenet speglade tydligt tidsandan och berättade något om samhället.

Annons
Annons
Annons