Varumärket måste byggas från grunden

Idrottare är inte längre bara representanter för klubbar eller länder. De är också personliga varumärken. För en idrottsman gäller det att trygga framtida intäkter efter en kort aktiv karriär. - Därför måste man tänka i varumärkestermer redan från början, säger Jan Källman, som jobbar med att bygga personliga varumärken för svenska elitidrottare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Ett personligt varumärke handlar inte bara om att sätta sitt namn på produkter. Det kan också innebära att hålla föreläsningar eller att säkra en vad varumärkesbyggare kallar ”meningsfull tillvaro efter karriärens slut” genom bland annat samarbete med olika företag.
När man bygger ett personligt varumärke betyder det enligt Källman inte att göra om en person.

– Det går inte att skapa något som inte är naturligt, utan varumärket måste utgå från den person man är. Man ska ta tillvara kärnvärden som: spontanitet, glädje, intressen och fallenheter.
För det krävs research. Själv använder sig Källman av olika analysverktyg och timmar av djupintervjuer för att få en så fullständig bild av personen som möjligt. Då vet man också vad varumärket ska stå för. Efter det gör man en plan för hur den aktive ska ”positioneras” och ”kommersialiseras”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons