Annons
X
Annons
X

Varumärkesexpert: Det här skadar Audi

Varumärkesexperten Jackie Kothbauer sågar Audi efter att biljätten tvingats stoppa samarbetet med komikern Kakan Hermansson.

– Det är oerhört amatörmässigt att inte ha gjort en koll, säger hon till SvD.

Kakan Hermanssons och Audis samarbete upphör efter komikerns uttalanden om poliser, som hon bett om ursäkt för.
Kakan Hermanssons och Audis samarbete upphör efter komikerns uttalanden om poliser, som hon bett om ursäkt för. Foto: Henrik Montgomery/TT, Michel Euler/AP

Audi avbryter nu samarbetet med komikern Kakan Hermansson efter kritikerstormen kring hennes tidigare uttalanden om poliser. Men skadan är redan skedd menar Jackie Kothbauer, personlig varumärkesexpert.

– Det skadar självklart Audis varumärke. Och även Kakans.

Allt fler företag går utanför traditionella samarbetsprofiler som idrottsmän och skådespelare och trampar snett, menar Kothbauer.

Annons
X

– Det här är ett återkommande fenomen där H&M och Little Jinder kanske är det senaste exemplet. När företag väljer personer som är kända genom sociala medier och är mer politiska så ökar risken.

I dag är inte sådana uttalanden där man kränker grupper okej.

Några mer klassiska exempel på samarbeten är McDonalds stöd till skidlandslaget eller H&M som sponsrar Malin Baryard-Johnsson med hästar. När företag går ifrån sådana ganska opolitiska karaktärer till att samarbeta med människor som friare sprider sina åsikter i sociala medier blir bakgrundskontroll viktigt, menar Kothbauer.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Kärnan i Kakan Hermanssons varumärke är just att vara något rebellisk, och den tweet som skapat problem för Audi handlade om ett nedlåtande sätt att se på poliser. Den tweeten har hon dock bett om ursäkt för i efterhand.

    – I dag är inte sådana uttalanden där man kränker grupper okej. Vi såg hur Åhléns avbröt samarbetet med ”Kringlan” för att han uttalade sig kränkande om kvinnor. Det går inte hem om man är ett företag som har kvinnor som huvudsaklig målgrupp.

    Ett samarbete mellan Kakan Hermansson och Audi är inte i sig en dålig idé, enligt Kothbauer. Problemet är biljättens dåliga koll.

    – Kakan Hermansson har samhällskritik i sitt personliga varumärke och det är det som människor gillar. Ett samarbete med Audi är en intressant co-branding, det känns modernt, ungt och lite spännande. Men det är en risk, säger hon och fortsätter:

    – I Kakans fall hade det räckt att gå tillbaka några månader och kontrollera för att förstå att det är en risk. Det är oerhört amatörmässigt av Audi att inte ha gjort en koll.

    Audi har på Facebook hänvisat till att de blev ”rekommenderade att samarbeta med Kakan Hermansson”.

    – Matchning kräver research, det kan man inte skylla på en byrå. Då får man se till att anställa bättre byråer.

    Annons

    Kakan Hermanssons och Audis samarbete upphör efter komikerns uttalanden om poliser, som hon bett om ursäkt för.

    Foto: Henrik Montgomery/TT, Michel Euler/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X