Annons
X
Annons
X

Varumärkesexpert: ”Åhléns borde skänkt pengar från rean”

Varuhuset Åhlens i city har fått ordentligt med skäll för sin rea-inbjudan efter terrordådet. Åhlens ångrade sig och drog in rean, men det klokaste hade nog varit att skänka pengarna från utförsäljningen till välgörande ändamål, tycker varumärkesexperten.

lastbilen kraschade rakt in i varuhuset Åhlens.
lastbilen kraschade rakt in i varuhuset Åhlens. Foto: Tomas Oneborg

Varuhuset Åhlens i city, som drabbades av terrordådet i fredags, har fått massvis av skäll på sociala medier efter att ha försökt rea ut rökskadade varor.

Åhlens ångrade sig, drog in rean och bad samtidigt om ursäkt. ”Vår drivkraft att öppna var sprungen ur tanken om att stå upp för öppenhet och inte låta onda krafter få styra våra liv” skriver Åhlens som en förklaring.

Frågan är hur företaget borde ha agerat.

Annons
X

– Folk förstod nog inte varför Åhléns gjorde så här. I sig var det inget ont, men det var sättet att kommunicera”, säger Johan Almquist, vd för varumärkesstrategiföretaget Grow.

Många blev arga för att terrorhändelsen kopplades till pengar, och för att budskapet var så otydligt, konstaterar han. I och med sociala medier så är det helt öppet för människor att direkt säga vad de tycker.

– Åhléns är ju ett av offren för händelsen, men när folk reagerar så här tänker man nog inte så.

Om man funderar igenom ordentligt vem man är, och vilka värden man vill koppla till sig minskar man risken för att sådana här saker händer.

Han tror att det gick lite snabbt i vändningarna när Åhlens formulerade mejlet.

– Om de måste bli av med de skadade varorna snabbt av praktiska skäl hade det varit bättre att rea ut dem, men att skänka pengarna till något ändamål som har koppling till den här frågan, säger han.

Andra företag kan lära en del av detta för framtiden, tycker han.

– Om man funderar igenom ordentligt vem man är, och vilka värden man vill koppla till sig minskar man risken för att sådana här saker händer.

Åhléns snabba pudling var däremot både föredömligt snabb och tydlig, tycker han.

– Där fanns alla rutiner.

Fast han tror inte att detta kommer att skada Åhlens på lång sikt.

– Nej, lika lite som Spendrups, som ägde lastbilen. Spendrups agerade för övrigt föredömligt, de var snabba och transparenta. Deras varumärke kan nog till och med stärkas av hur de agerade, säger Johan Almquist.

Foto: Yvonne Åsell / Svenska Dagbladet
Annons

lastbilen kraschade rakt in i varuhuset Åhlens.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2
Foto: Yvonne Åsell / Svenska Dagbladet Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X