Varumärkena som är världens starkaste

Under natten till onsdagen kom varumärkesrapporten ”BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands” som tas fram av Millward Brown. I rapporten rankas världens 100 mest värdefulla varumärken. Och det finns svenska bolag på listan.

Under strecket
Publicerad
Annons

H&M åker ned från plats 63 till 75 på listan. Varumärkesvärdet är nu cirka 13 miljarder dollar, ned 11 procent jämfört med året innan.
– Även om Ikea och H&M tappat några placeringar jämfört med i fjol så är vi oerhört stolta över att se två av våra medlemsföretag på topp 100-listan. Tillsammans sätter de Sverige på kartan och visar inte minst hur viktigt varumärkesbyggande är för företags kommersiella framgång, säger Jannice Borekull, vice vd och marknadschef på Sveriges Annonsörer, enligt ett pressmeddelande.

Förra året låg Ikea på plats 50 – nu backar bolaget till plats 64. Ikeas varumärkesvärde minskar med 12 procent från föregående år till 17 miljarder dollar. Minskningen för Ikea förklaras av ökad konkurrens. I ett pressmeddelande från Sveriges Annonsörer och Millward Brown nämns också att Ikea fortfarande är ganska ”svaga inom e-handel, men visar å andra sidan på stor tillväxt i varumärkesvärde i Kina”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons