Annons

Varumärken får ny kostym efter kritik om rasism

Ett svenskt hockeylag plockar bort "indianen". Ett amerikanskt ris byter namn. Och en kinesisk tandkräm ska inte längre anspela på hudfärg. Många varumärken lovar förändring efter att ha kritiserats för rasism.

– En förändring får inte bli påklistrad, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Under strecket
Sofia Eriksson / TT
Publicerad

Cream of Wheat och Uncle Ben's ris är två varumärken som ska göras om efter kritik om att de är rasistiska och reproducerar stereotyper.

Foto: Rogelio V. Solis/AP/TT

Många företag och varumärken har återigen hamnat i blickfånget efter de stora protester mot rasism som bröt ut i USA och resten av världen efter George Floyds död vid ett polisingripande i maj.

Foto: Wong Maye-E/AP/TT

Det har blivit dags att ta bort "Aunt Jemima" från sirapsflaskorna har Pepsiägda Quaker Oats lovat. De nya förpackningarna ska vara på plats i slutet av året.

Foto: Donald King/AP/TT

Det svenska ishockeylaget Frölunda kommer att slopa "indianen" från sitt namn och sin logotyp efter den här säsongen.

Foto: Adam Ihse/ TT

Eva Ossiansson, varumärkesexpert och universitetslektor på Handelshögskolan i Göteborg.

Foto: Eva Ossiansson/TT

Uncle Ben's ris blir Ben's Original och tar bort bilden av den leende svarta mannen. Beskedet nyligen sätter kanske punkt för en mångårig debatt kring hur det amerikanska rismärket i sin marknadsföring reproducerar rasistiska stereotyper.

Kritiken fick nytt bränsle efter de protester som blossade upp efter den svarte mannen George Floyds död vid ett brutalt polisingripande i USA i maj.

Annons
Annons
Annons