Annons
Krönika

Lars Berge:Varumärke? Nej, propaganda!

Publicerad

Det här var ett par år sedan. Vi satt vid ett kliniskt rent konferensbord. En ny produkt skulle presenteras. På whiteboarden klottrade en powerklädd kvinna ner varumärkesplattformens kärnvärden: ”Öppenhet, nytänkande, äkthet, omtänksamhet”. Nej, det handlade inte om någon abonnemangstjänst. Inte om något rättvisemärkt jeansmärke eller fettsnåla frukostflingor. Produkten var själva nationalstaten, varumärket Sverige.

De olika målgruppssegmenten kallades för saker som DINKs, WHOPs och Active Family. Bokstavskombinationerna definierade välbärgade utlänningar i olika ålderskategorier som man förväntade sig skulle semestra i Sverige. Istället för åka skidor hette det ”Natural Playground”. Att gå på stan kallades ”Urban Nature”, ett begrepp som skulle locka unga Double Income No Kids-par att välja att spendera en storstadsweekend, inte i New York eller Berlin, utan i Göteborg. Där skulle de uppleva den unika kombinationen av ”dynamisk kreativitet och harmonisk, naturnära livsstil”.

Annons
Annons
Annons
Annons