Annons
X
Annons
X

Vart tionde tåg håller inte tiden

Vart tionde tåg i Sverige är försenat, trots satsningar på förbättrad punktlighet. En ny undersökning visar att den samhällsekonomiska kostnaden för tågförseningarna är nästan sex gånger högre än tidigare beräkningar. Detta kan leda till ännu större krafttag för att komma åt problemen.

I snitt håller bara nio av tio SJ-tåg tiden. På vissa sträckor kommer bara sex av tio tåg fram i tid.
I snitt håller bara nio av tio SJ-tåg tiden. På vissa sträckor kommer bara sex av tio tåg fram i tid. Foto: BJˆRN LARSSON ASK 30092

Tågtrafiken har aldrig gått så bra men i snitt håller bara nio av tio tågresor punktligheten. På vissa sträckor kommer bara sex av tio SJ-tåg fram i tid. En stor anledning till förseningarna är dålig utbyggnad och trängsel på järnvägsspåren vid vissa specifika platser, framförallt i storstäderna. I Mälardalsområdet är det bland annat getingmidjan i centrala Stockholm som skapar problem, men i princip så skulle de flesta tågförbindelser i regionen kunna förbättras.

–Det är framför allt i storstadsregionerna som problemen finns, men resenärer över hela landet påverkas eftersom problemen fortplantar sig, säger Jonas Eliasson, professor i Transportsystemanalys på KTH och projektchef på konsultbolaget WSP som gjort en undersökning på uppdrag av Banverket.

Enligt den är de samhällsekonomiska kostnaderna för förseningar i tågtrafiken nästan sex gånger högre än tidigare beräkningar. Över 1000 resenärer har satt ett värde på den tid de förlorat i förseningar.

Annons
X

Resultatet innebär att den beräknade förseningskostnaden per person och timme ökar från 184 kronor till cirka 1000 kronor.

–Många har länge tyckt att den gamla siffran var låg. Den nya siffran är mer rimlig och inte alls sensationellt hög om man pratar med resenärer. Den ligger även i linje med internationell forskning, säger Jonas Eliasson.

I en kalkyl som gjordes tidigare i år innebar brister i punktligheten totalt 4,5 miljoner förseningstimmar varje år bara i Mälardalsregionen, vilket är en hel förlorad arbetsvecka för genomsnittspendlaren. Den samhällsekonomiska kostnaden beräknades till över en miljard kronor. Med de nya värdena skulle kostnaderna alltså ligga på 4,5 miljarder kronor varje år. Uträkningen, som presenteras på Transportforum i januari, väntas få stora konsekvenser.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Det görs hela tiden övervägningar mellan olika typer av prioriteringar. Jag tror att det kommer att ske en omfördelning av investerings- och åtgärdsmedlen från att korta restider till sådana som ökar tillförlitligheten i systemet, alltså minskar förseningar, säger Jonas Eliasson.

    Av den summa som Banverket varje år får till investeringar har stora summor lagts på nyproduktion under 2000-talet. Dessa investeringar har gjorts utifrån samhällsekonomiska uträkningar av vilka områden som ska prioriteras och då har man alltså använt sig av de gamla siffrorna för att beräkna förseningskostnader.

    –Vi har tidigare haft för lite anslag för att klara trafik och underhåll och för mycket har gått till nya anläggningar. Under 2007 har vi gjort en kraftig prioritering för att öka punktligheten, men vi kan bli bättre. Balansen kan bli bättre mellan olika investeringar, säger Tommy Jonsson, planeringschef på Banverket.

    Banverket har tillsammans med SJ och SL i år inlett en storsatsning på just punktlighet och utbyggnad av problemområdena i Mälarregionen. I projektet ska 2,1 miljarder kronor investeras i infrastruktur för att förbättra punktlighet och kapacitet. Samma planer finns också för Göteborg och Malmö.

    Jonas Eliasson betonar vikten av att tågförseningarna tas på allvar.

    – Punktligheten är väldigt viktig för resenärerna. Det är inte lika ofta folk klagar på att resan tar lång tid som på förseningar.

    Annons
    Annons
    X

    I snitt håller bara nio av tio SJ-tåg tiden. På vissa sträckor kommer bara sex av tio tåg fram i tid.

    Foto: BJˆRN LARSSON ASK 30092 Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X