Annons

Hans Lannér, ”Föreställningar”Varsågod och sitt för att titta på konst

Hans Lannér, ”Föreställningar”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson.
Hans Lannér, ”Föreställningar”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Stolarna har klivit ut ur Hans Lannérs målningar av sparsamt möblerade interiörer. En inbjudan till att slå sig ner i galleriet och i stilla tvåsamhet umgås med konsten. Medan Joanna Persman gör det, kommer hon att tänka på såväl Morandi som Hammershøi.

Under strecket
Publicerad

De första stegen in i galleriet leder tankarna till Eugène Ionesco och hans absurda antiteater – pjäsen ”Stolarna”, som för övrigt fortfarande är aktuell på Dramaten i Stockholm. I det största rummet har en ansenlig mängd stolar plockats fram. Medan de osynliga gästerna får vänta på vältalaren får de verkliga besökarna slå sig ner för att försjunka i Hans Lannérs fjärde utställning på galleriet. Scenografin är enkel och anslående på samma gång.

Kan gamla möbler distrahera och dra till sig mer uppmärksamhet än själva konsten i den vita kuben? Ingen risk. Eller en risk som värd att ta. Uppställningen fyller sin funktion. Det är som om måleriet klev ut i rummet. Det är också skönt att få sitta ner för att fundera lite. Listigt erbjuds vi att ta oss tid. Här lockas man till ett långsamt betraktande. Och att grubbla är något som Lannérs måleri sannerligen bjuder in till. I sina senaste målningar söker han sig mot det som Vilhelm Hammershøi berättade om de tysta rummen, och mot det som Giorgio Morandi lärde oss om det abstrakta som han såg i verkligheten.

Hans Lannér, ”Nattliga samtal”, 2018. Akryl på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 3

Hans Lannér, ”Uppgörelsen”, 2018. Akryl på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 3

Hans Lannér, ”Rörelsen”, 2018. Akryl på duk .

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons