Annons
Recension

VårofferVåroffer med nya ögon

Våroffer, i Xavier Le Roys tolkning, vrider på det traditionella förhållandet musik–dans. Han gestaltar dirigenten och publiken utgör imaginär orkester. Det blir en studie i att ge sig hän och vi får se såväl dans som Stravinskijs verk med nya ögon.

Under strecket
Publicerad

Uruppförandet av Igor Stravinskijs verk Våroffer i Paris 1913 blev en skandal. Publiken, provocerad av de drivande rytmerna och det ”primitiva”uttrycket, tjoade och visslade så att dansarna inte kunde höra orkestern. Balettens koreograf Vaslav Nijinskij fick markera takten från kulissen.

Sedan dess har Våroffer blivit ett emblematiskt verk i den moderna danshistorien, med outsinlig dragningskraft på koreografer världen över. Pina Bausch, Maurice Béjart och Mats Ek är några i mängden som har gjort sin tolkning av det som i originalet skildrar en rysk ritual där en oskuld offras inför vårens ankomst.

Annons
Annons
Annons