Ledare

Tove Lifvendahl:Varning för kommunala reklamare

Reklam för spel på hästar hos ATG. Dessvärre ett budskap som gått hem hos svenska kommuner.
Reklam för spel på hästar hos ATG. Dessvärre ett budskap som gått hem hos svenska kommuner. Foto: Noella Johansson/TT

Medborgarna skulle vara betjänta av fler trista nejsägare i de kommunala beslutsrummen när kommunikationsprojekten läggs fram.

Under strecket
Publicerad
Annons

Den som till äventyrs undrar vad f-n vi får för pengarna kan få en sig en färgrik glimt i nätmagasinet Smedjans pågående granskning av kommunal kommunikation. I Göteborg finns exempelvis 253 heltidsanställda kommunikatörer, i Jönköping drivs en kommunal podcast om sår (!), och i Malmö publiceras och distribueras en kommunal tidning med en upplaga på 160 000 exemplar. Helsingborg driver ett tiotal kommunala poddar, och bor man på landsbygden i sydöstra Skåne går det att ansöka om ett kommunalt sommarjobb som lokal influencer.

Något säger mig att Leif Östling aldrig hade kunnat ana hur mångfacetterat och uppfinningsrikt svaret egentligen är på den fråga som renderade honom så mycket uppmärksamhet.

Annons
Annons
Annons