X
Annons
X
Recension

Jacob Mühlrads Kaddish – Bön för de bortgångna Varmt bifall för Radiokörens sorgekväde

Vid två utsålda konserter i lördags uruppfördes den svenske tonsättaren Jacob Mühlrads körverk ”Kaddish”, en erinran om Förintelsen, där formen ansluter till den judiska bönen med samma namn. Eva Dahlgren kompletterade, i ett av sina numera ovanliga framträdanden, körklangerna med mjuk, mörkt sorgfylld sång.

Peter Dijkstra dirigerar radiokören och Eva Dahlgren i uruppförandet av ”Kaddish” i Berwaldhallen. Foto: Arne Hyckenberg
Läs mer om Musikveckan med SvD

Det var 2014 som Mühlrad (född 1991) med sin komposition ”Nigun” inledde ett samarbete med Radiokören. Kören tände på stycket och beställde ännu ett verk av honom, ”Kaddish – bön för de bortgångna”, där Mühlrad för en fiktiv dialog med sin nu avlidne morfar, Michael Bliman, vilken med andra släktingar blev offer för Förintelsen. ”Kaddish” (”Helig”) är en judisk bön på arameiska, som ärar Guds helighet. En av dess fyra varianter, ”Den sörjandes Kaddish”, uttrycker, utan omnämnande av död, sorgen hos de som mist en anhörig.

Bön och vittnesmål omväxlar i verket. En suggestiv körinledning med nynnande, dova toner, leder till Elie Wiesels ord: ”For the living and the dead we must bear witness”. Ordet ”witness” upprepas ofta, som i Eva Dahlgrens visksång (med mikrofon) i morfaderns berättelse om dagarna i Auschwitz och Bergen-Belsen. Avsnittet från Bergen-Belsen blir en upprörd klimax, konventionellt lagd i verkets senare del. På detta följer en lång coda med minimalistiska upprepningar av ordet ”witness”.

Den blott 25-årige kompositören Jacob Mühlra fick tidigare i år stipendium av Micael Bindefelds stiftelse för att han förmedlar kunskap om Förintelsen till en svensk publik.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X