Annons

Color of noize Varm fusion utan uppvisningskonster

Derrick Hodge
Derrick Hodge Foto: Brian O'Connor/TT

Derrick Hodge befinner sig på sin nya skiva i samma regioner som närbesläktade själar som Robert Glasper och Thundercat rör sig i. ”Color of noize” är ett varmt och sympatiskt album som övertygar.

Under strecket
Publicerad

”Color of noize” av Derrick Hodge.

Hur skulle Miles Davis låta i dag? Ingen vet, men nog ligger den musik som Derrick Hodge skapar i linje med den visionära trumpetarens strävan att låta soul, funk, r&b och hiphop bli en del av jazzen.

Inte så att basisten, multiinstrumentalisten, sångaren, kompositören och producenten har med någon rappare på detta sitt tredje soloalbum – Common var med på den lysande solodebuten ”Live today”, från 2013 – eller att det skulle vara utpräglat funkigt. Snarare handlar det om en färgning av den jazzfusion – vi kanske kan kalla det för postfusion? – som Hodge och närbesläktade själar som Robert Glasper och Thundercat ägnar sig åt. En jazzfusion som förvisso är tekniskt avancerad men inte lika inriktad på de supersnabba uppvisningskonster som tidigare präglat genren.

Annons
Annons
Annons