Annons

Världsunik Göteborgsfärja – drivs av tallkottar

I Göteborg pågår två världsunika projekt när det gäller att få sjöfarten klimatneutral. Några hundra meter från varandra ligger en till synes vanlig lotsbåt och en till synes vanlig färja. Båda är först i världen med att konvertera fartyg i sin respektive storlek från diesel- till metanoldrift.

Under strecket
Publicerad

Stena Germanica – till synes en vanlig färja.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 1 av 9

Scandinaos vd Bengt Ramne vid Klippans kaj i Göteborg.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 2 av 9

Bengt Ramne och Patrik Molander i styrhytten på lotsbåt 729.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 3 av 9

Varningsskylt för arbete med metanolbränsle.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 4 av 9

Hållbarhetschefen Erik Lewenhaupt och Oliver Davidsson, ansvarig för metanoldriften, ombord på Stena Germanica.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 5 av 9

Erik Lewenhaupt.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 6 av 9

Stena Germanicas styrhytt.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 7 av 9

Maskinrummet på Stena Germanica.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 8 av 9

Oliver Davidsson och Erik Lewenhaupt på väg upp från maskinrummet.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 9 av 9

Stena Germanica – till synes en vanlig färja.

Foto: Anders Sporsén Eriksson Bild 1 av 1
Stena Germanica – till synes en vanlig färja.
Stena Germanica – till synes en vanlig färja. Foto: Anders Sporsén Eriksson

Patrik Molander, utvecklingsingenjör på ScandiNaos, startar motorerna till lotsbåt 729 vid Klippans kaj just innanför Älvsborgsbron i Göteborg. Till synes ingenting konstigt med det. Förutom informationstavlan på kajen finns det inget som avslöjar att Patrik Molander just dragit igång världens första lotsbåt som delvis går på metanol. Tillika biometanol gjord på Piteås försöksanläggning för metanolproduktion.

Annons
Annons
Annons