X
Annons
X
Recension

Världskonst på Documenta 13

Premium

Vart femte år visas under 100 dagar världens största konstutställning i tyska Kassel. Årets version är den omfångsrikaste hittills, global i sitt utbud och överrik på visuell och intellektuell stimulans.

Ruinerna av det kungliga palatset i Kabul fyller upp en hel vägg i Goshka Macugas 17 meter långa digitala collage Of what it is, that it is; of what it is not, that is not, 2012. I förgrunden: performancekonstnärerna Eva och Adele.
Ruinerna av det kungliga palatset i Kabul fyller upp en hel vägg i Goshka Macugas 17 meter långa digitala collage Of what it is, that it is; of what it is not, that is not, 2012. I förgrunden: performancekonstnärerna Eva och Adele. Foto: Jen Meye/AP

Katalogerna är jättetjocka, sidorna på webben dignar av text. Documenta 13 är insvept i ett moln av teorier och förklaringsmodeller. Anspråken är monumentala. Man är inte bara störst, man är också djupast. I den nordhessiska provinsstaden Kassel ska under 100 dagar inget mindre än världen förklaras och alternativ till vår tillväxtberoende och resursförstörande civilisation stakas ut.

Inte enbart konstnärer utan även fysiker, genetiker och datapionjärer är inbjudna till en show som ställer de stora frågorna. De kretsar kring mottot Collapse and recovery. Kollaps för såväl finansmarknader som ekosystem och vägar mot möjlig återhämtning för oss alla. Vilka vägarna skulle kunna vara finns inga givna svar på. Det gör det däremot om vad som är drivkraften bakom det hela. Här handlar det till syvende och sist om kulturturism, om marknadsföring av en stad, region och en nation – Tyskland – som ett av samtidskonstens betydelsefullaste centra. År 2007 kom 750000 besökare till Documenta 12, denna gång har siffran en miljon nämnts som drömresultat.

Ruinerna av det kungliga palatset i Kabul fyller upp en hel vägg i Goshka Macugas 17 meter långa digitala collage Of what it is, that it is; of what it is not, that is not, 2012. I förgrunden: performancekonstnärerna Eva och Adele.

Foto: Jen Meye/AP Bild 1 av 3

Ryan Gander, ”The hidden pull”.

Foto: Documenta 13 Bild 2 av 3

David Scherman, Lee Miller i Hitlers badkar 1945.

Foto: Documenta 13 Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X