X
Annons
X

Världsherravälde nästa: ”Ser inga begränsningar”

Premium

Från att ha stångats med cd-boken under några slitsamma startår erövrar nu Storytel ljudboksmarknaden i land efter land. Målet är att bli ledande ljudboksaktör i varje land tjänsten lanseras i.

– Vi trycker hårt på gaspedalen, säger grundaren Jonas Tellander.

Snart 13 år har gått sedan Jonas Tellander grundade Storytel tillsammans med Jon Hauksson.
Snart 13 år har gått sedan Jonas Tellander grundade Storytel tillsammans med Jon Hauksson. Foto: Emma-Sofia Olsson

Jonas Tellander, vd och grundare av ljudboksföretaget Storytel, är tillbaka i Stockholm efter ett lanseringsevent på Island – det tionde landet i ordningen där Storytel introducerar sin abonnemangstjänst. Förutsättningarna är lovande. Island är visserligen litet, men strömningsjättarna Netflix och Spotify har i stort sett halva befolkningen var som kunder. En god indikator på att även strömmade ljudböcker kan få en given plats i den allmänna kulturkonsumtionen.

Snart 13 år har gått sedan Jonas Tellander grundade Storytel tillsammans med Jon Hauksson.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 4

I dagsläget är Storytel värderat till 3,7 miljarder kronor.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 4

Inspirerade av Netflix har ljudboksjätten lanserat Storytel Original, med egenutgivna böcker anpassade till ljudboksformatet. ”Westins bageri & kafé” av Solja Krapu-Kallio är en av dessa böcker.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 3 av 4

Storytel satsar nu på att slå sig in på nya marknader med sin satsning på egenutgivna böcker. I Indien jobbar till exempel ett tiotal förläggare med att spela in nya ljudböcker på hindi och marathi.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X