Annons

Pelle Snickars:Världsarkivet där alla vill vara

Youtube är ett kulturellt fenomen utan dess like i mediehistorien. Kritiker menar att glada amatörer styr sajten vilket leder till kulturell förflackning. Men utbudet präglas lika mycket av proffs och de stora mediebolagen står på kö för att få vara med.

Under strecket
Publicerad

För ett år sedan anordnade the New Globe Theatre i virtuella ”Second Life” en beryktad presskonferens. Ingen mindre än Chris Anderson, eller rättare sagt hans avatar, var inbjuden att presentera sin bok, ”The Long Tail”. Bekvämt till­bakalutad på det virtuella podiet lade en avslappnad avatar-Anderson bokstavligen ut texten om den nya digitala medieekonomin, där ett obegränsat utbud förefaller skapa en närmast oändlig efterfrågan. Presskonferenser i ”Second Life” är dock lite speciella eftersom avatarer inte kan kommunicera med varandra muntligt, bara skriftligt. Bara genom ett intensivt knappande på varsitt imaginärt tangentbord kunde Anderson och intervju-avataren prata med varandra. Men givetvis spelades presskonferensen också in. Videon laddades omgående upp på Youtube, och där har den nu setts av tusentals personer. Bland det trettiotalet presentationer med Anderson som man hittar på Youtube är nog hans virtuella uppträdande det mest spektakulära – ”this is the coolest thing I’ve done”, som hans avatar uttryckte sig.

Annons

I sin omtalade bestseller skriver Chris Anderson nu ingenting om Youtube – sajten lanserades nämligen först efter det att boken publicerats. Men att Youtube är ett kulturellt fenomen utan like i mediehistorien skulle även han hålla med om. Ungefär samtidigt som Andersons avatar framträdde i ”Second Life” köptes Youtube av Google för den svindlande summan 13 miljarder kronor. Det var vid en tidpunkt då sajtens videoinnehåll fortfarande mest bestod av hundar som åkte skateboard eller glada amatörer som sjöng karaoke framför sin dv-kamera. Men den användarbaserade webb 2.0 förändrar sig som bekant vidunderligt snabbt. Youtube har genomgått en remarkabel förändring bara under det senaste året. För den film- och tv-intresserade finns här allt från Monty Pythons samtliga sketcher till filmhistoriens smalaste dokumentärer. I musikväg hittar man närmast allt. Att Fredrik Strage på granntidningens webb satt ihop en lista med de 100 största rockögonblicken med hjälp av You­tube är ett tecken i tiden. Och finns det inte musikvideor att ladda upp kan man vara säker på att någon filmat av en snurrande skivtallrik med någon obskyr maxisingel. Formatet är nästan genomgående några minuters mediematerial, och förmodligen håller Youtube på att sätta en ny standardlängd för webbaserade medier.

Annons
Annons
Annons