X
Annons
X
Recension

Elektra Världens starkaste opera blir märkligt oengagerande

I Göteborgsoperans symbolmättade uppsättning av ”Elektra” är det ingen risk att man missar några viktiga detaljer. Regissören Stephen Langridge arbetar med en övertydlighet som kan vara högst störande, skriver Bo Löfvendahl.

Sabine Hogrefe som Elektra. Foto: Mats Bäcker

Det börjar med att Agamemnon klär av sig och tar ett bad – hans sista. Regissören Stephen Langridge följer inte den antika teaterprincipen att allt dödande ska ske utanför scenen utan visar till och med det mord som föregår operan.

Agamemnon dödas i badkaret av hustrun Klytaimnestra och hennes älskare Aigistihos, och plikten att hämnas faderns död styr därefter tillvaron för deras tre barn med Elektra i spetsen. Operan skildrar deras väg mot hämnd med närmare två timmars gastkramande musik.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X