Annons
X
Annons
X

Världens sex mest imponerande veteranbilar

Titeln ”Världens mest exceptionella bil” har delats ut till en sportbil av märket Talbot-Lago från 1937. Under ett veteranbilsevent i Kaliforninen tävlade de vinnande bilarna i sex tävlingar från hela världen. Italienska 60-talssportbilar och amerikanska vrålåk fick alla se sig slagna av den mest exceptionella fransosen.

Världens mest exceptionella bil: Talbot-Lago T150C SS ‘Goutte d’Eau’ från 1937.

Foto: Michael Furman Bild 1 av 1

Bild 1 av 7

Världens mest exceptionella bil: Talbot-Lago T150C SS ‘Goutte d’Eau’ från 1937.
Världens mest exceptionella bil: Talbot-Lago T150C SS ‘Goutte d’Eau’ från 1937. Foto: Michael Furman

Det var under vetaranbilseventet The Peninsula Classics i Carmel på den amerikanska västkusten som titeln delades ut. Sex bilar från skönhetstävlingar runtom i världen ställde upp och tävlade om priset som kallats ”Best of best award”.

Eventet är en återkommande vecka för veteranbilsentusiaster och arrangeras på den lyxiga semesterorten Carmel söder om San Francisco. Björn Tiedemann är fotograf och skribent inom veteranbilsfären och jobbar också med att arrangera evenemang som uppmärksammar händelser i svensk bilsporthistoria. Han har besökt platsen där The Peninsula Classics anordnas.

– Det här är en vecka som har arrangerats sedan 50-talet. Det är en riktig skönhetstävling för bilar, men det blir också mycket champagne, säger han.

Skrolla nedåt för att se bilder på de sex mest exceptionella veteranbilarna i världen.

Annons
X
Annons
X
Foto: The Quail, A Motorsports Gathering Bild 1 av 1

Bild 2 av 7

Ferrari 166 P 206 SP Dino 0834

Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

En röd Ferrari från 1965 skulle nog inte många bilentusiaster tacka nej till. Den här, med beteckningen ”166 P 206 SP Dino 0834", har vunnit mången racertävling och utsågs till ”Best in show” i Cavallino Classic förra året.

Björn Tiedemann berättar att det för många år sedan fanns ett känt exemplar av den här Ferrarimodellen i Sverige.

– Den körde på racerbanan i Knutstorp och hamnade i bäcken efter en famös krasch i en kurva. Sen tävlade den ett par säsonger med Volvomotor, vilket är lite roligt eftersom det blir en sån enorm kulturkrock, säger Björn Tiedemann.

Den lilla röda bilen håller fanan högt när det gäller klassisk italiensk 60-talsdesign.

– Den är representativ för den här tiden. Det är en ganska liten Ferrari, både motorns storlek och hela bilen. Det är egentligen en ren tävlingsbil.

Bilen är döpt efter Ferrariskaparen Enzo Ferraris son Alfredo vars smeknamn var just Dino.

Annons
X
Annons
X
Foto: The Quail, A Motorsports Gathering Bild 1 av 1

Bild 3 av 7

Mercedes 60HP Simplex

Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

Det ska i dag bara finnas fyra exemplar av den här modellen av Mercedes Simplex. Bilen är från 1903 och därmed den äldsta modellen som ställde upp i Peninsula Classics i år.

Mercedesen blev ”Best in show” i den skotska tävlingen The Holyroodhouse Concours of Elegance som anses vara världens mest exklusiva tävlingar. Det är en ovanlig bil, framförallt på våra breddgrader.

– Den här bilen är ingenting man brukar se i Sverige, säger Björn Tiedemann.

Det som bedöms i skönhetstävlingar av den här typen är förutom det subjektiva i vilken som är vackrast även hur pass trogen sitt originalutförande exemplaret är.

– Historiken kring en bil är superviktigt, både chassinummer, originalfärger, och ner på varenda skruv i motorn ska vara i original.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: The Quail, A Motorsports Gathering Bild 1 av 1

    Bild 4 av 7

    Isotta Fraschini Tipo 8A S Sport Cabriolet

    Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

    Bara fyra personer har ägt den här italienska 30-talslyxbilen. Isotta Fraschini av typen 8A S Sport Cabriolet från 1932 blev ”Best in show” i tävlingen Pebble Beach Concours d’Elegance i fjol, som anordnas på samma ställe som The Peninsula Classic.

    Bilarna i den här typen skönhetstävlingar kan inte bara vara vackra, de måste också fungera.

    – Bilarna måste kunna köra för egen maskin. Många ser ut som att de är gjorda av glas, men de måste ju fylla specifikationerna för hur de ser ut i original, säger Björn Tiedemann.

    Vad som menas med original är ett hett debatterat ämne i veteranbilskretsar.

    – Man får lov att ha icke-originalfärg på bilen, men får minuspoäng och avdrag om det är fel skruv inne i motorn.

    Inuti bilen får mycket bytas ut. En klädsel av textil kan exempelvis bytas mot en lyxigare i skinn.

    – Jag tycker det är galet att tillåta att en så pass stor del av det visuella förändras, säger Björn Tiedemann.

    Nästa bil på listan är en av Björn Tiedemanns favoriter. Skrolla nedåt för att se fler av de exceptionella bilarna.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Ingen räserbil men snabb ändå är Alfa Romeo 33.

    Foto: The Quail, A Motorsports Gathering Bild 1 av 1

    Bild 5 av 7

    Alfa Romeo Tipo 33 Stradale

    Ingen räserbil men snabb ändå är Alfa Romeo 33.
    Ingen räserbil men snabb ändå är Alfa Romeo 33. Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

    Den här italienska pärlan från sent 60-tal är framförallt gjord för gatan, vilket namnet ”stradale” antyder (betyder ungefär för vägar). Den ska bara ha tillverkats i ett tiotal exemplar.

    – Det här är en av de vackraste bilarna i sin era. Och just att den är så ovanlig gör den extra exklusiv, säger Björn Tiedemann.

    Alfa Romeon från 1968 restaurerades på 2000-talet och har sedan dess vunnit många skönhetstävlingar, den blev bland annat ”Best in show” på The Quail – A motorsports gathering förra året.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: The Quail, A Motorsports Gathering Bild 1 av 1

    Bild 6 av 7

    Cord L29 Brooks Stevens Speedster

    Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

    En öppen amerikanare från början av 30-talet blev uttagen efter att ha blivit ”Best in show” i tävlingen Annual Amelia Island Concours d’Elegance i Florida som anordnades för 20:e gången.

    – Den här skulle man kunna kalla den tidens motsvarighet till amerikansk superbil, i dagens vokabulär, säger Björn Tiedemann.

    Han berättar att bilmärket Cord i stort sett var dött efter Andra världskriget, och försäljningen hade hämmats av depressionen på 30-talet. Den senare modellen som hette 812 blev mer uppmärksammad än L29 och blev typisk för sin tid.

    – 812:an kan man nästan kalla för ett art deco-mästerverk, säger Björn Tiedemann.

    Men även L29, som designats av Brooks Stevens, har kallats för tidstypisk med sin långsmala form utan tak. Mindre än 5 000 exemplar tillverkades av bilen, vilket får sägas vara ganska mycket för en bil av den här typen.

    Nu är det dags att presentera vinnaren i The Peninsula Classics:

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Michael Furman Bild 1 av 1

    Bild 7 av 7

    Talbot-Lago T150C SS ‘Goutte d’Eau’

    Foto: Michael Furman

    Här är vinnare av ”Most exceptional car in the world” 2016. En Talbot-Lago T150C SS ‘Goutte d’Eau’ från 1937.

    – Den här bilen ingår en tradition från Frankrike på sent 30-tal. Talbot var extrema på att göra skulpterade karosser med mycket former. Den är vild i sin design men ändå ganska lågmäld, säger Björn Tiedemann.

    Ägaren till bilen heter Peter Mullin och driver ett bilmuseum. Han har själv kört bilen 1 000 mil genom Europa. Efter att ha blivit ”Best of the best”, kommenterade Mullin bilen så här:

    – För mig kombinerar den här bilen skulpturell skönhet, ingenjörskonst och utförande. De här bilarna raceade till och med på Le Mans!

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X