X
Annons
X
Recension

Miss Very Wagner Världens roligaste Wagner

Charlotte Engelkes tolkar Wagners sopranhjältinnor på ett alldeles eget sätt på Dansens hus.

Två linor hänger från taket, i övrigt är scenen tom. Charlotte Engelkes drar dem åt sidan och gör entré - det var visst en ridå? Som snart förvandlas till ankarkätting, skot och klädstång, medan ett vitt skynke blir i tur och ordning segel, spinnrockshjul, brudklänning och bandage. Både scenografin och artisten genomgår oavbrutna förvandlingar när Charlotte Engelkes gör Miss very Wagner på Dansens hus.
Under 85 osannolikt fängslande minuter försöker hon reda ut vad som skiljer och förenar fyra Wagnerhjältinnor: Senta i Flygande holländaren, Elsa i Lohengrin, Tristans Isolde och Ringoperornas Brünnhilde. Frågan är: Hur beter sig en god sopran? Jo, hon känner en mans sanna vilja. Mannen föredrar kvinnor som är vana att arbeta, offra sig och inte ställa onödiga frågor. För honom går hon i elden eller kanske i sjön.

Engelkes reflekterar kring kvinnoerfarenheter i gränslandet mellan anpassningsbarhet och frigörelse med en blandning av poetiskt allvar och skojfrisk påhittighet som tar andan ur en. Breath-taking, för att använda hennes eget uttryck (föreställningen görs på engelska).
Vi får höra Sentas ballad med jazzackompanjemang och Isoldes kärleksdöd till latinamerikanska rytmer.
Vinande vindar ackompanjerar sopranens entré i Holländarens lilla norska fiskeby, där hon med hjälp av några vita fjädrar på benen raskt förvandlas till svan och glider in i Lohengrins land. Han verkar faktiskt vara ett fynd, "en duktig sångare och bra med djur", men hans fjärrstyrda fågel gör inte riktigt som sopranen vill.
Då och då får hon ett döende-svan-utbrott i Anna Pavlova-stil – när hon inte är bartender och säljer kärleksdryck. För nu har vi hamnat i en annan opera, vilket Tristanackordet förkunnar. Isolde är en kvinna nära sammanbrott under de vildsinta klädgalgarnas uppror, med en klänning för varje tänkbart tillfälle: gå-ner-i-receptionen-klänning, gå-upp-och-kissa-klänning och så vidare.

Charlotte Engelkes tolkar Wagners sopranhjältinnor på ett alldeles eget sätt på Dansens hus.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X