Annons
Krönika

Anders Rydell:Världens mest stulna konstverk – ett olöst mysterium

”Van Eyck. An optical revolution” på Museum voor Schone Kunsten i Gent är den mest omfattande Jan van Eyck-utställningen någonsin.
”Van Eyck. An optical revolution” på Museum voor Schone Kunsten i Gent är den mest omfattande Jan van Eyck-utställningen någonsin. Foto: David Levene

1500-talets protestanter ville förstöra det. Franska revolutionärer stal det. Tysklands kejsare åtrådde det. Hitler var besatt av det. Bröderna van Eycks ”Gentaltare” har i århundraden lockat tjuvar.

Under strecket
Publicerad

”Het Lam Gods” (Guds lamm).

Foto: visit.gent.beBild 1 av 3

”Eva”, detalj i ”Gentaltaren” av Hubert och Jan van Eyck som nu visas i utställningen ”Van Eyck. An optical revolution” på Museum voor Schone Kunsten i Gent.

Foto: David LeveneBild 2 av 3

Gentaltaret är ett altarskåp i Sint Baafskatedralen i Gent i Belgien. Målningarna utfördes mellan år 1420 och 1432 av Hubert och Jan van Eyck.

Foto: europeana.euBild 3 av 3

Bara dagar efter Nazitysklands kapitulation 1945 tog sig två amerikanska officerare med hjälp av hackor in i en medeltida saltgruva i de österrikiska bergen. I mörkret, på några trälådor, fann de ett av världens främsta konstverk, ”Gentaltaret”: ”De mirakulösa juvelerna i jungfru Marias krona tycktes dra till sig det flackande ljuset från våra facklor”, beskrev en av männen upptäckten. ”Gentaltaret”, skapat under 1400-talets början av bröderna Hubert och Jan van Eyck, hade stulits på Adolf Hitlers order. 

I saltgruvan återfanns över 6 000 konstverk ur Hitlers konstsamling, men få kunde mäta sig med ”Gentaltaret” – världens första stora oljemålning. En hedersplats hade reserverats på Hitlers planerade megamuseum Führermuseum i Linz för altarskåpet.

Annons
Annons
Annons