X
Annons
X
Fördjupning

Världens mest sålda elbil ”sticker som en raket”

Världens mest sålda elbil i nytt utförande. Modernare design och längre räckvidd hör till bilens företräden. Nissan Leaf har höga förväntningar på sig.

Det är kul att köra Nissan Leaf, men inte enligt samma skala som vanliga bilar. Här är det främst känslan av omedelbart kraft (som i alla elbilar) och den vanebildande E-pedalen (som medger gas och broms med en pedal) som ger körglädje. Foto: Pontus Lundahl/TT
Läs mer om SvD:s biltester

Vid bilsalongen i Tokyo 2001 lyssnade jag till Nissans dåvarande vd, Carlos Ghosn, som senare blev ordförande och vd för hela alliansen Nissan–Renault–Mitsubishi. År 2001 hade ärkerivalen Toyota fått snurr på försäljningen av sina hybridbilar och Carlos Ghosn blev avkrävd ett svar när Nissan skulle lansera en hybrid.

– En sådan har vi inte råd att utveckla, sade Carlos Ghosn och så var det slut på den diskussionen.

Det är kul att köra Nissan Leaf, men inte enligt samma skala som vanliga bilar. Här är det främst känslan av omedelbart kraft (som i alla elbilar) och den vanebildande E-pedalen (som medger gas och broms med en pedal) som ger körglädje.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 8

Nya Nissan Leaf har ett mer stringent formspråk än sin föregångare, men fortfarande är det en ganska knotig uppenbarelse i trafikbilden.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 8

Bättre kvalitetskänsla än i föregångaren. Multimediasystemet är relativt smidigt att hantera. Ratten kan bara justeras i höjdled.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 8

Framåt, bakåt och neutral väljs med en liten ”joystick” vars funktion är enkel och smidig.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 8

Nissan anger att Leaf klarar 37,8 mil på en laddning.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 8

Utrymmet är inte imponerande och baksätets dyna är unikt svampig. Som i en gammal amerikanare.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 8
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 8
Foto: Eric Lund/TT Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X