X
Annons
X

Världens cyklister tvingas bli aktivister

Stockholms stad har miljardsatsat på att göra staden bättre för cykling. Så varför är de som cyklar så missnöjda? Den bioaktuella filmen "Bikes vs cars" förklarar varför världens cyklister har tvingats bli aktivister i krig mot bilen.

**Frostig eftermiddagssol över **Södermalm. Götgatans asfalt är torr och kall. Gruset knastrar under cykeldäcken.

Copywritern Jeroen Wolfers, i vindtäta byxor och aerodynamisk hjälm, rullar mot Medborgarplatsen på sin Corratec i tyskt lättviktsstål.

Cykelgraffiti i Portland, Oregon, USA.

Foto: MARK SADLIER/ALAMY Bild 1 av 8

Morgonpendlare i dimma framför Riksdagshuset.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 2 av 8

Cyklister i centrala Stockholm.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 3 av 8

En trafikpolis informerar om cykelstopp på Riddarhusgränd 1943.

Foto: FORSÉN/STOCKHOLMSKÄLLAN Bild 4 av 8

Cykelfrämjandet har trafiklektion och erbjuder gratis besiktning av cyklar på Maria Prästgårdsgata 1955.

Foto: JAN EHNEMARK/STOCKHOLMSKÄLLAN Bild 5 av 8

Sofia folkskola har trafikundervisning 1952. Konstapel Sven Ek undersöker femteklassaren Monica Landgrens cykel medan överståthållare Hagander och överlärare R Agvald ser på 1952.

Foto: HERMAN RONNINGER/ STOCKHOLMSKÄLLAN Bild 6 av 8

De två första av Londons cykelmotorvägar i London öppnade i juli 2010.

Foto: MIKE KEMP/IN PICTURES/CORBIS Bild 7 av 8

Ur Fredrik Gerttens film ”Bikes vs cars”.

Foto: WG FILM Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X