Annons

Världens cyklister tvingas bli aktivister

Stockholms stad har miljardsatsat på att göra staden bättre för cykling. Så varför är de som cyklar så missnöjda? Den bioaktuella filmen ”Bikes vs cars” förklarar varför världens cyklister har tvingats bli aktivister i krig mot bilen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Cykelgraffiti i Portland, Oregon, USA.

Foto: MARK SADLIER/ALAMY

Morgonpendlare i dimma framför Riksdagshuset.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Cyklister i centrala Stockholm.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

En trafikpolis informerar om cykelstopp på Riddarhusgränd 1943.

Foto: FORSÉN/STOCKHOLMSKÄLLAN

Cykelfrämjandet har trafiklektion och erbjuder gratis besiktning av cyklar på Maria Prästgårdsgata 1955.

Foto: JAN EHNEMARK/STOCKHOLMSKÄLLAN

Sofia folkskola har trafikundervisning 1952. Konstapel Sven Ek undersöker femteklassaren Monica Landgrens cykel medan överståthållare Hagander och överlärare R Agvald ser på 1952.

Foto: HERMAN RONNINGER/ STOCKHOLMSKÄLLAN

De två första av Londons cykelmotorvägar i London öppnade i juli 2010.

Foto: MIKE KEMP/IN PICTURES/CORBIS

Ur Fredrik Gerttens film ”Bikes vs cars”.

Foto: WG FILM
Efter reklamen visas:
Filmtrailers

**Frostig eftermiddagssol över **Södermalm. Götgatans asfalt är torr och kall. Gruset knastrar under cykeldäcken.

Annons
Annons
Annons