Guy Dammann:Varken djävul eller gud – men med hjärtat i Stockholm

Guy Dammann
Alan Gilbert, här i rollen som dirigent för Hamburgs Elbfilharmoniker.
Alan Gilbert, här i rollen som dirigent för Hamburgs Elbfilharmoniker. Foto: Axel Heimken/TT

Alan Gilbert, ny musikchef för Kungliga Operan, blir en viktig förkämpe för operans ställning i ett land som ofta tycks underskatta den utomordentliga operatalang som hör hemma här.

Under strecket
Publicerad
Pierre Boulez.

Pierre Boulez.

Foto: TT
Annons

För lite mer än vecka sedan kom nyheten att Alan Gilbert anställts som Kungliga Operans nya musikchef från och med nästa vår. Nyheten rapporterades i svenska och amerikanska dagstidningar såväl som i fackpressen och har väckt många positiva reaktioner: ”Hurra!” från dem som anser att utnämningen kommer att ha stor betydelse för Stockholms opera; ”Äntligen!” från andra som vet hur länge frågan diskuterats internt; ”Hur sa?” frågar sig de som samtidigt undrar ”vem är Alan Gilbert, vad gör egentligen en musikchef, och varför behöver Operan en ny sådan?”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons