X
Annons
X
Recension

Born to die Varje låt en ny kostym

Lana Del Rey. Foto: REUTERS

Förra året släppte Stefani Germanottas musikaliska alter ego Lady Gaga albumet Born this way. När Elizabeth Grant, under pseudonymen Lana Del Rey, släpper sin skiva väljer hon att kalla den för Born to die. Det är som upplagt för jämförelser mellan de två tjugosexåriga sångerskorna som inte bara delar skivbolag utan också har sina rötter i New Yorks överklass och som båda skapat varsin artistroll att spela. Men medan Lady Gaga spatserade direkt in i den kommersiella fåran, utan att försöka locka med sig musiksnobbarna på vägen, lyckades Lana Del Rey ge alla världens hipsters en identitetskris.

Med den snyggt melankoliska singeln Video games, en uppdiktad biografi om att hon vuxit upp på en husvagnsparkering i New Jersey, och med en filmstjärneglamourös uppenbarelse förförde hon en publik som sedan, när sanningen kom fram, lämnades med en känsla av att ha sol-och-vårats. För Lana Del Rey – eller snarare Elizabeth Grant – var dotter till en internetmiljonär, uppvuxen på internatskola och hade redan ett misslyckat karriärförsök under sitt eget namn i bagaget. Lana Del Rey var inte den hon utgett sig för att vara – kan man då lita på vad hon vill göra?

Lana Del Rey.

Foto: REUTERS Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X